Så sena var Borås–Göteborgs-tågen i december

Härryda kommun Järnväg
Spår och perrong
Leo Wallentin, Newsworthy

Den svenska tågtrafiken är långt från det branchgemensamma målet att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Newsworthy har samlat in tågens ankomsttider under december, för att se hur stor andel av tågen till Härryda kommun som var i tid under den senaste månaden.

Totalt var sex procent av de ankommande Borås–Göteborgs-tågen mer än fem minuter försenade under december bland de tåg som angjorde någon av stationerna Hindås, Mölnlycke eller Rävlanda.

Graf över andel försenade tåg per månad
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var fredag den 20 december, när 25 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under sex dagar var mer än var tionde tåg sent.

Stapeldiagram över andel försenade tåg per dag
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

De knappt 400 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Härryda kommun under månaden var sammanlagt 8 timmar och 37 minuter sena – i genomsnitt 1 minut och 27 sekunder per tåg.

Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 7359 (Västtågen) från Göteborg C den 1 december. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 44 minuter försenat när det nådde Hindås klockan 16.13. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.

Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer. Här visas stationer med fler än fem avgångar under månaden.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Härryda kommun.
 >10 procent
 5–10 procent
 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Härryda kommun.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Händelser som kan ha påverkat trafiken i Härryda under december
TidOrsakMeddelande
2 december 18.49–20.40elfelTågtrafiken är åter igång efter tidigare obehörig i spårområdet mellan Nybro och Emmaboda
8 december 10.01–12.00elfelFörseningar i tågtrafiken på grund av ett elfel mellan Hovmantorp och Växjö
10 december 19.02–21.00handhavandefelTågtrafiken kör åter mellan Alvesta och Rydaholm efter ett tidigare stillastående tåg på sträckan
19 december 8.55–11.00elfelFörseningar i tågtrafiken på grund av elfel i Göteborg central
23 december 10.50–12.20obehöriga i spårområdetFörseningar på grund av tidigare obehöriga i spår i Borås
23 december 11.09–12.30obehöriga i spårområdetFörseningar i tågtrafiken på grund av obehöriga i spåret i Nybro
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen i Härryda under december. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.