Många förseningsdrabbade dagar i Fagersta under november

Fagersta kommun Järnväg
Spår och perrong
Leo Wallentin, Newsworthy

Under 18 av 30 dagar i november var mer än var tionde tåg i Fagersta kommun försenat. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar.

Totalt var 14 procent av de ankommande tågen i Fagersta kommun mer än fem minuter försenade under november bland de tåg som angjorde någon av stationerna Ängelsberg, Fagersta C eller Fagersta Norra. Fyra procent var så mycket som en kvart försenade.

Graf över andel försenade tåg per månad
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var fredag den 22 november, när 45 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 18 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Stapeldiagram över andel försenade tåg per dag
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

De drygt 1 400 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Fagersta kommun under månaden var sammanlagt 56 timmar och 37 minuter sena – i genomsnitt 3 minuter och 2 sekunder per tåg.

Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 8050 (TiB) från Västerås C den 1 november. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 2 timmar och 44 minuter försenat när det nådde Fagersta C klockan 20.02. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.

I tabellen nedanför ser du de sträckor som haft regelbunden tågtrafik under månaden. Generellt är förseningarna störst på längre sträckor, och allra störst på internationella nattåg.

Förseningar på vanliga sträckor för tågen i Fagersta
Rutt (båda riktningar)Andel tåg mer än 5 minuter senaGenomsnittlig förseningFågelvägsavstånd
Fagersta C–Gävle C (TiB)27 %6 minuter och 36 sekunder13 mil
Avesta Krylbo–Örebro C (TiB)23 %4 minuter och 38 sekunder11 mil
Ludvika–Västerås C (TiB)18 %3 minuter och 45 sekunder10 mil
Fagersta Norra–Västerås C (TiB)10 %2 minuter och 14 sekunder6 mil
Gävle C–Örebro C (TiB)4 %1 minut och 20 sekunder19 mil
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan. Här ingår sträckor med fler än 15 tåg under månaden.

Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer. Här visas stationer med fler än fem avgångar under månaden.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
 >10 procent
 5–10 procent
 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Fagersta kommun.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.