Sedan decennier är spanska det moderna språk som flest svenska elever väljer – och de senaste åren har språket blivit ännu mer dominant. Skoleverna i Västerbotten har också spanska som nummer ett.
Spanskan fortsätter att öka i popularitet bland svenska grundskoleelever. Förra läsåret valde nästan 60 procent av språkeleverna spanska. Andelen har ökat varje år sedan åtminstone 2014. Tyska respektive franska lockar ungefär en femtedel av eleverna var.
På grundskolorna i Västerbottens län är utvecklingen inte lika tydlig. Här är andelen som läser spanska ungefär lika stor som för tio år sedan – 56 procent , vilket alltså är en lägre andel än i riket som helhet.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Det finns spanska-elever på 118 av 123 skolor som rapporterat språkelever i länet och det är det största språket på 102 skolor. På bland andra Björkskolan, Hannaskolan och Yttre Ursviksskolan läser alla elever som valt modernt språk spanska.
Tyska är det näst populäraste språket (26 procent) medan franska lockar 18 procent av eleverna. Skolor kan också erbjuda ”övriga språk”, det finns till exempel skolor som erbjuder italienska, kinesiska eller minoritetsspråk, och enligt Skolverkets statistik var det 41 elever i Västerbotten som läste det under förra läsåret.
Kommun | Spanska | Franska | Tyska | Övriga språk |
---|---|---|---|---|
Bjurholm | 37 % | 0 % | 63 % | 0 % |
Dorotea | 65 % | 0 % | 33 % | 1 % |
Lycksele | 50 % | 21 % | 28 % | 0 % |
Malå | 48 % | 2 % | 49 % | 2 % |
Nordmaling | 71 % | 13 % | 16 % | 0 % |
Norsjö | 40 % | 18 % | 43 % | 0 % |
Robertsfors | 54 % | 10 % | 36 % | 0 % |
Skellefteå | 52 % | 22 % | 26 % | 0 % |
Sorsele | 62 % | 0 % | 35 % | 4 % |
Storuman | 32 % | 22 % | 43 % | 3 % |
Umeå | 59 % | 19 % | 22 % | 0 % |
Vilhelmina | 51 % | 0 % | 37 % | 12 % |
Vindeln | 59 % | 0 % | 41 % | 0 % |
Vännäs | 68 % | 12 % | 19 % | 0 % |
Åsele | 0 % | 47 % | 53 % | 0 % |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.
1994 blev spanska ett av de moderna språk som elever kunde välja jämte tyska och franska. Ganska snabbt blev spanska det populäraste språket, inte minst på tyskans bekostnad. Och när eleverna fick börja med språk redan i sexan ökade spanskans dominans ytterligare.
Populärkulturell boom – och Real Madrid
– Jag tror att det hänger ihop med flera saker. Spanien är vårt största turistmål, många har rest dit eller drömmer om att resa dit. Under mina år som lärare hade det ett rykte om sig att vara lättare än de andra språken – vilket inte är sant. Och de senaste åren har det varit en stor boom av spanska i populärkulturen, spanska framstår som coolt och häftigt. Sedan fotbollen, det finns ganska många mellanstadiekillar som drömmer om att bli proffs i Real Madrid, säger Ingela Finndahl, vid Göteborgs universitet.
Under arbetet med sin avhandling från 2023 har hon bland annat undersökt vad som ligger bakom elevernas språkval. I enkätsvar svarade femteklassare att det framför allt var resor – språket som talades i länder de hade eller ville besöka – som var den viktigaste anledningen. Därefter hur språket låter och som tredje viktaste anledningen om någon i familjen talade språket.
– Men när jag intervjuade dem visade det sig att familjen var absolut viktigast. Och vad kompisarna väljer. Här är det också lite olika för olika språk: för franska och tyska var familjen viktigast, medan kompisarna var viktigare för dem som läste spanska.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Att läsa moderna språk är inte obligatoriskt men betyg i moderna språk ger extra meritpoäng. Även om nästan nio av tio elever i sexan läser moderna språk hoppar runt 15 procent av under högstadiet. Och det är en större andel som hoppar av spanskan än tyskan och franskan.
– Det kan vara så att det är fler elever som väljer spanska utan att ha någon särskild tanke med det, man väljer spanska för att andra gör det, säger Ingela Finndahl.
Hur påverkar det att det är så många fler som läser spanska?
– Det gör att det ofta blir stora grupper och det är inte så lätt att hålla språkklass för 30 elever. Hur ska man hinna lyssna på alla elever? Ofta är det också nya gruppkonstellationer vilket kan göra det svårt för eleverna att känna sig trygga och våga prata. Sedan är det väldigt olika på olika skolor om läraren kan få hjälp att dela upp klassen i mindre grupper.
Ytterligare en aspekt av spanskans popularitet är att det råder brist på utbildade lärare. Enligt Skolverket hade 59 procent av spanskalärarna lärarlegitimation och behörighet i ämnet förra läsåret – jämfört med ungefär 67 procent för tyska och franska.
– Det har inte varit ett lika stort problem i tyska och franska, men många franska- och tyskalärare går i pension nu och det är inte så många som utbildar sig till språklärare. Det kommer att bli ett problem för huvudmännen, framför allt i glesbygd. Det finns redan nu kommuner där franskaundervisningen sker på distans eftersom det inte finns någon behörig lärare på plats.
Skola | Spanska | Franska | Tyska | Övriga språk | Andel spanskaelever |
---|---|---|---|---|---|
Björkskolan | 47 | 0 | 0 | 0 | 100 % |
Hannaskolan | 36 | 0 | 0 | 0 | 100 % |
Yttre Ursviksskolan | 16 | 0 | 0 | 0 | 100 % |
Umeå Montessoriskola | 12 | 0 | 0 | 0 | 100 % |
Sörmjöle skola | 8 | 0 | 0 | 0 | 100 % |
Blattnicksele skola | 5 | 0 | 0 | 0 | 100 % |
Ammarnäs skola | 4 | 0 | 0 | 0 | 100 % |
Resursskolan | 1 | 0 | 0 | 0 | 100 % |
Umeå Waldorfskola, gr | 86 | 0 | 8 | 0 | 91 % |
Bergsbyskolan | 21 | 0 | 2 | 0 | 91 % |
Östtegs skola | 35 | 1 | 5 | 0 | 85 % |
Artediskolan 4-6 | 41 | 1 | 7 | 0 | 84 % |
Stackgrönnanskolan | 10 | 0 | 2 | 0 | 83 % |
Hällfors friskola | 5 | 0 | 1 | 0 | 83 % |
Prolympia, Umeå | 68 | 4 | 10 | 0 | 83 % |
Södermalmsskolan | 14 | 1 | 2 | 0 | 82 % |
Linblommans skola | 20 | 1 | 4 | 0 | 80 % |
Tavelsjö skola | 11 | 3 | 0 | 0 | 79 % |
Grisbacka skola F-6 | 54 | 5 | 13 | 0 | 75 % |
Böleängsskolan 1 | 39 | 4 | 9 | 0 | 75 % |
Röbäcks skola | 18 | 0 | 6 | 0 | 75 % |
Volgsjö skola 4-6 | 33 | 0 | 12 | 0 | 73 % |
Grubbeskolan 2 | 144 | 28 | 25 | 0 | 73 % |
Mariebergsskolan 1 | 26 | 5 | 5 | 0 | 72 % |
Stöcke skola | 13 | 1 | 4 | 0 | 72 % |
Västangårds skola 7-9 | 106 | 20 | 22 | 0 | 72 % |
Vännäsby skola 4-6 | 25 | 5 | 5 | 0 | 71 % |
Stöcksjö skola | 7 | 2 | 1 | 0 | 70 % |
Pops Academy Umeå | 39 | 17 | 0 | 0 | 70 % |
Hedlundaskolan | 16 | 3 | 4 | 0 | 70 % |
Bräntbergsskolan | 70 | 12 | 20 | 0 | 69 % |
Hammarskolan AB | 80 | 15 | 22 | 0 | 68 % |
Artediskolan åk 7-9 | 107 | 23 | 27 | 0 | 68 % |
Vegaskolan 4-6 | 32 | 7 | 8 | 0 | 68 % |
Tegs centralskola | 219 | 43 | 60 | 0 | 68 % |
Björnåkersskolan | 103 | 0 | 50 | 0 | 67 % |
Flurkmarks skola | 8 | 3 | 1 | 0 | 67 % |
Bygdsiljumsskolan | 2 | 0 | 1 | 0 | 67 % |
Skråmträskskolan | 2 | 0 | 1 | 0 | 67 % |
Hammarskolan CD | 75 | 12 | 25 | 1 | 66 % |
Mariaskolan | 17 | 5 | 4 | 0 | 65 % |
Strandenskolan F-9 | 49 | 0 | 25 | 1 | 65 % |
Furuviksskolan | 11 | 2 | 4 | 0 | 65 % |
Backens skola | 29 | 3 | 13 | 0 | 64 % |
Renforsskolan | 67 | 0 | 37 | 0 | 64 % |
Mariehemsskolan | 16 | 5 | 4 | 0 | 64 % |
Grubbeskolan 1 | 131 | 44 | 30 | 0 | 64 % |
Ursviksskolan | 99 | 18 | 38 | 0 | 64 % |
Saxnäs skola | 7 | 0 | 2 | 2 | 64 % |
Internationella Engelska Skolan Skellefteå | 111 | 64 | 2 | 0 | 63 % |
Sunnanåskolan | 30 | 10 | 8 | 0 | 63 % |
Berghemsskolan | 18 | 5 | 6 | 0 | 62 % |
Sjöfruskolan 3 | 134 | 44 | 41 | 0 | 61 % |
Sävar skola | 170 | 45 | 63 | 0 | 61 % |
Floraskolan | 147 | 44 | 51 | 0 | 61 % |
Gräsmyr skola | 6 | 3 | 1 | 0 | 60 % |
Ostviksskolan | 6 | 2 | 2 | 0 | 60 % |
Västangårds skola F-6 | 25 | 7 | 10 | 0 | 60 % |
Kasamarks skola | 13 | 5 | 4 | 0 | 59 % |
Obbola skola | 75 | 22 | 30 | 0 | 59 % |
Norrängsskolan | 30 | 10 | 11 | 0 | 59 % |
Sörfors skola | 10 | 2 | 5 | 0 | 59 % |
Storsjöskolan 2 | 120 | 44 | 42 | 0 | 58 % |
Lejonströmsskolan | 194 | 66 | 78 | 0 | 57 % |
Tundalsskolan åk 4-6 | 20 | 3 | 12 | 0 | 57 % |
Hissjö skola | 8 | 0 | 6 | 0 | 57 % |
Gummarksskolan | 4 | 1 | 2 | 0 | 57 % |
Maja Beskowskolan | 239 | 104 | 76 | 0 | 57 % |
Vindelälvsskolan 4-9 | 39 | 0 | 27 | 3 | 57 % |
Tundalsskolan åk 7-9 | 83 | 11 | 53 | 0 | 56 % |
Sjöfruskolan 2 | 65 | 28 | 24 | 0 | 56 % |
Norrhammarskolan | 117 | 36 | 61 | 0 | 55 % |
Örjanskolan | 78 | 18 | 47 | 0 | 55 % |
Älvbrinkens skola | 19 | 0 | 16 | 0 | 54 % |
Östermalmsskolan | 13 | 2 | 9 | 0 | 54 % |
Forsdalaskolan | 19 | 3 | 14 | 0 | 53 % |
Minervaskolan | 159 | 68 | 79 | 0 | 52 % |
Hagaskolan F-9 | 140 | 58 | 74 | 0 | 51 % |
Täfteå skola | 18 | 4 | 13 | 0 | 51 % |
Hörnefors Centralskola 7-9 | 59 | 0 | 56 | 0 | 51 % |
Hörnefors Centralskola F-6 | 20 | 0 | 19 | 0 | 51 % |
Språkskolan | 37 | 33 | 4 | 0 | 50 % |
Drängsmarksskolan | 4 | 2 | 2 | 0 | 50 % |
Tvärålunds skola | 3 | 0 | 3 | 0 | 50 % |
Bodbysunds miljöskola | 3 | 3 | 0 | 0 | 50 % |
Bullmarks skola | 2 | 1 | 1 | 0 | 50 % |
Hembergsskolan 7-9 | 66 | 0 | 47 | 21 | 49 % |
Storsjöskolan 1 | 46 | 19 | 30 | 0 | 48 % |
Internationella Engelska Skolan Umeå | 121 | 62 | 69 | 0 | 48 % |
Södra Ålidhemsskolan 6-9 | 87 | 49 | 47 | 0 | 48 % |
Nilaskolan F-9 | 57 | 2 | 59 | 2 | 48 % |
Finnbacksskolan 1 | 78 | 44 | 43 | 0 | 47 % |
Bolidenskolan | 51 | 38 | 22 | 0 | 46 % |
Sörböleskolan | 131 | 89 | 70 | 0 | 45 % |
Finnbacksskolan 2 | 66 | 33 | 46 | 2 | 45 % |
Medleskolan | 8 | 5 | 5 | 0 | 44 % |
Morö backe skola | 104 | 52 | 81 | 0 | 44 % |
Ersängsskolan 7-9 | 43 | 33 | 27 | 0 | 42 % |
Linneaskolan | 41 | 36 | 24 | 0 | 41 % |
Norsjöskolan F-9 | 56 | 25 | 60 | 0 | 40 % |
Bureskolan | 74 | 36 | 82 | 0 | 39 % |
Skytteanska skolan | 19 | 8 | 18 | 5 | 38 % |
Carlshöjdsskolan | 65 | 48 | 59 | 0 | 38 % |
Kågeskolan | 81 | 72 | 62 | 1 | 38 % |
Ersängsskolan F-6 | 15 | 16 | 9 | 0 | 38 % |
Castorskolan 4-9 | 27 | 0 | 46 | 0 | 37 % |
Bygdeå skola | 5 | 6 | 3 | 0 | 36 % |
Tuböleskolan | 8 | 8 | 7 | 0 | 35 % |
Gunnarns skola | 1 | 0 | 2 | 0 | 33 % |
Ersdungens skola | 11 | 8 | 15 | 0 | 32 % |
Hällnäs skola | 3 | 0 | 7 | 0 | 30 % |
Vallnässkolan | 49 | 39 | 74 | 2 | 30 % |
Byskeskolan | 37 | 38 | 51 | 0 | 29 % |
Hedlundaskolan | 2 | 0 | 5 | 0 | 29 % |
Lövångersskolan | 21 | 32 | 23 | 0 | 28 % |
Ersmarksskolan | 6 | 7 | 11 | 0 | 25 % |
Rödåsels skola | 1 | 0 | 5 | 0 | 17 % |
Nybyskolan | 1 | 1 | 5 | 0 | 14 % |
Åsele Centralskola åk F - 9 | 0 | 34 | 38 | 0 | 0 % |
Strandskolan | 0 | 0 | 13 | 0 | 0 % |
Furuskolan | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 % |
Dikanäs skola | 0 | 0 | 2 | 1 | 0 % |
Bräntbergsskolan AST | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 % |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.