Hela listan: Här är Jämtlandsskolan där alla elever fick gymnasiebehörighet

Jämtlands län Skola
Barn i bibliotekskorridor

Andelen niondeklassare som blev behöriga för gymnasiet minskade i Jämtlands län i fjol. Men på Hansåkerskolan i Ragunda klarade samtliga elever kraven. Så gick det för din skola – hela listan.

84 procent av eleverna som gick ut nian i Jämtlands län i våras var behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Det är en lägre andel än bland dem som gick ur nian våren 2023 (87 procent).

Högst andel behöriga i Jämtlands län har Hansåkerskolan i Ragunda. Där klarade samtliga elever kraven.

Länets lägsta andel behöriga finns i Anders-Olofskolan i Ragunda kommun, 61 procent. Skolan tillhör den tiondel av skolorna i hela landet med lägst andel behöriga.

Andel behöriga till gymnasiet per skola i Jämtland 2024
SkolaKommunAndel behöriga till yrkesprogram, föregående år i parentesGenomsnittligt meritvärdeAntal elever
HansåkerskolanRagunda100 % (≈100 %)247,517
Innovitaskolan ÖstersundÖstersund≈100 % (100 %)270,850
Funäsdalens skolaHärjedalen≈100 % (100 %)265,127
Hallens Kyrkskola F-9Åre≈100 % (100 %)254,318
Duveds skola F-9Åre≈100 % (≈100 %)241,862
Änge skola 7-9Krokom≈100 % (80 %)232,957
Bräcke skolaBräcke≈100 % (≈100 %)220,930
Grevåkerskolan HammerdalStrömsund≈100 % (≈100 %)220,715
SonfjällsskolanHärjedalen≈100 % (≈100 %)216,815
Centralskolan HotingStrömsund≈100 % (..)210,617
Odensalaskolans grundskolaÖstersund94 % (93 %)238,584
Ås skola 7-9Krokom93 % (≈100 %)239,175
ÖstbergsskolanÖstersund91 % (91 %)238,3112
TreälvsskolanÖstersund91 % (≈100 %)242,555
Internationella Engelska Skolan ÖstersundÖstersund91 % (≈100 %)248,963
Prolympia, ÖstersundÖstersund89 % (≈100 %)241,980
Mörsil F-9Åre87 % (80 %)221,867
Södra SkolanHärjedalen86 % (83 %)217,951
KastalskolanÖstersund86 % (92 %)216,780
LugnviksskolanÖstersund84 % (81 %)218,649
Myrvikens skola 4-9Berg82 % (–)219,028
Nyhedens skolaKrokom82 % (83 %)210,367
VallaskolanÖstersund80 % (84 %)235,373
Cederbergsskolan F-9Krokom75 % (63 %)218,420
Gällö skolaBräcke73 % (≈100 %)201,422
VattudalsskolanStrömsund70 % (74 %)202,854
TorvallaskolanÖstersund69 % (74 %)218,788
FjällsjöskolanStrömsund69 % (..)194,716
ParkskolanÖstersund63 % (75 %)197,657
Svenstaviks skola 7-9Berg63 % (73 %)215,740
Anders-OlofskolanRagunda61 % (83 %)190,733
FrostviksskolanStrömsund.. (..)241,310
Östersunds WaldorfskolaÖstersund.. (..)158,014
Kälarne skolaBräcke.. (≈100 %)....
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

≈100 innebär att 1-4 elever inte klarade behörigheten. Två prickar (..) innebär att det rör sig om färre än tio elever och uppgiften maskeras. En prick (.) betyder att uppgift saknas. Ett streck (–) innebär att det inte finns något att jämföra med, antingen är skolan ny eller så har den fått ett nytt id vid omorganisation. Källa: Skolverket

För att vara behörig till gymnasieskolans yrkesprogram krävs godkända betyg i åtta ämnen. För högskoleförberedande program krävs godkända betyg i tolv ämnen – och dessutom finns tre olika behörighetskrav beroende på vilket program det avser.

I riket som helhet minskade andelen elever i nian som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram, till 84 procent – den lägsta nivån på flera år. Behörigheten är något högre bland flickor och högre bland elever med svensk bakgrund än med utländsk bakgrund (elever födda utomlands samt elever födda i Sverige med båda föräldrarna födda utomlands). Men störst betydelse för resultaten har föräldrarnas utbildningsbakgrund, konstaterar Skolverket. Det är ett mönster som återfinns i internationella studier.

– Elevernas socioekonomiska bakgrund har en stor – och ökande – betydelse för betygen. Skolan lyckas idag med andra ord inte kompensera för elevers skilda förutsättningar, säger Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket i ett pressmeddelande.

Regeringen har tillsatt en utredning för att stoppa betygsinflationen. Rapporten är inte klar ännu, men utredaren Magnus Henrekson har i intervjuer nyligen föreslagit att betygssystemet görs om i grunden och att F-betyget slopas då han menar att den svenska grundskolan är för strikt i sin betygssättning.

– Till saken hör att Sverige presterar relativt bra i internationella studier och vi har en jämförbar nivå på andelen lågpresterande elever. Det talar för att det är Sveriges krav och regelverk för hur betyg sätts som är strikt, snarare än att Sverige har en osedvanligt stor andel svagpresterande elever jämfört med övriga EU, säger han till tidningen Vi Lärare.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.