Här är Västmanlandsskolorna där nästan alla elever blev behöriga

Västmanlands län Skola
Skolkorridor

På JENSEN grundskola Västerås i Västmanlands län klarade alla utom en handfull elever behörigheten till gymnasieskolans yrkesprogram. Och det finns ytterligare skolor där nästan alla klarade det.

81 procent av eleverna som gick ut nian i Västmanlands län i våras var behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Det är en lägre andel än bland dem som gick ur nian våren 2023 (84 procent).

Vid JENSEN grundskola Västerås i Västerås uppnådde nästan alla elever behörighet. På grund av statistiksekretess är det exakta antalet inte redovisat, men någonstans mellan 97 och 99 procent av eleverna klarade kraven för gymnasieskolans yrkesprogram. Även på Kunskapsskolan Västerås (Västerås) och Rönnbyskolan (Västerås) uppnådde nästan alla behörighet.

Länets lägsta andel behöriga finns i Pettersbergsskolan i Västerås kommun, 38 procent. Det är den skola med den tredje lägsta andelen i hela landet.

Andel behöriga till gymnasiet per skola i Västmanland 2024
SkolaKommunAndel behöriga till yrkesprogram, föregående år i parentesGenomsnittligt meritvärdeAntal elever
JENSEN grundskola VästeråsVästerås≈100 % (≈100 %)269,9120
Kunskapsskolan VästeråsVästerås≈100 % (100 %)268,7103
Noblaskolan HagabergVästerås≈100 % (≈100 %)243,629
Grundskolan ÄventyretVästerås≈100 % (≈100 %)241,615
Lindgårdsskolan 7-9Fagersta≈100 % (≈100 %)230,518
RönnbyskolanVästerås≈100 % (86 %)230,056
Internationella Engelska Skolan VästeråsVästerås94 % (≈100 %)237,3129
Fryxellska skolanVästerås94 % (≈100 %)264,6140
TillbergaskolanVästerås91 % (92 %)233,684
IrstaskolanVästerås90 % (93 %)232,890
SkälbyskolanVästerås89 % (79 %)232,344
EkebyskolanSala89 % (82 %)206,0123
ViksängsskolanVästerås87 % (89 %)219,9193
CenturiaskolanVästerås86 % (100 %)215,443
KarlbergsskolanKöping86 % (92 %)202,7131
Noblaskolan HemdalVästerås85 % (86 %)215,747
Entréskolan VästeråsVästerås85 % (85 %)204,733
ÖnstaskolanVästerås84 % (81 %)222,5154
TunboskolanHallstahammar83 % (88 %)225,440
Vallaskolan 7-9Sala83 % (87 %)221,1126
KlockarbergsskolanSkinnskatteberg82 % (≈100 %)210,939
Malmaskolan 4-9Köping81 % (71 %)177,368
CentralskolanNorberg77 % (80 %)202,948
HammarskolanSurahammar77 % (83 %)215,7119
SkiljeboskolanVästerås77 % (72 %)210,9119
ParkskolanHallstahammar76 % (82 %)208,2159
RisbroskolanFagersta75 % (71 %)194,7146
Gäddgårdsskolan 7-9Arboga73 % (75 %)215,367
PersboskolanVästerås72 % (≈100 %)201,732
Kung Karl 79Kungsör72 % (79 %)183,2102
ScheeleskolanKöping71 % (79 %)186,4115
StureskolanArboga71 % (91 %)202,879
KristiansborgsskolanVästerås70 % (76 %)196,0125
PilträdsskolanVästerås67 % (68 %)223,424
NybyggeskolanVästerås61 % (69 %)188,5178
PettersbergsskolanVästerås38 % (47 %)153,158
AlmaskolanVästerås.. (≈100 %)189,815
Magelungens Grundskola VästeråsVästerås.. (..)105,212
C-husskolanSala. (–)....
Mälardalen International School (MISV)Västerås. (.)...
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

≈100 innebär att 1-4 elever inte klarade behörigheten. Två prickar (..) innebär att det rör sig om färre än tio elever och uppgiften maskeras. En prick (.) betyder att uppgift saknas. Ett streck (–) innebär att det inte finns något att jämföra med, antingen är skolan ny eller så har den fått ett nytt id vid omorganisation. Källa: Skolverket

För att vara behörig till gymnasieskolans yrkesprogram krävs godkända betyg i åtta ämnen. För högskoleförberedande program krävs godkända betyg i tolv ämnen – och dessutom finns tre olika behörighetskrav beroende på vilket program det avser.

I riket som helhet minskade andelen elever i nian som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram, till 84 procent – den lägsta nivån på flera år. Behörigheten är något högre bland flickor och högre bland elever med svensk bakgrund än med utländsk bakgrund (elever födda utomlands samt elever födda i Sverige med båda föräldrarna födda utomlands). Men störst betydelse för resultaten har föräldrarnas utbildningsbakgrund, konstaterar Skolverket. Det är ett mönster som återfinns i internationella studier.

– Elevernas socioekonomiska bakgrund har en stor – och ökande – betydelse för betygen. Skolan lyckas idag med andra ord inte kompensera för elevers skilda förutsättningar, säger Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket i ett pressmeddelande.

Regeringen har tillsatt en utredning för att stoppa betygsinflationen. Rapporten är inte klar ännu, men utredaren Magnus Henrekson har i intervjuer nyligen föreslagit att betygssystemet görs om i grunden och att F-betyget slopas då han menar att den svenska grundskolan är för strikt i sin betygssättning.

– Till saken hör att Sverige presterar relativt bra i internationella studier och vi har en jämförbar nivå på andelen lågpresterande elever. Det talar för att det är Sveriges krav och regelverk för hur betyg sätts som är strikt, snarare än att Sverige har en osedvanligt stor andel svagpresterande elever jämfört med övriga EU, säger han till tidningen Vi Lärare.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.