Så många högstadieelever fick gymnasiebehörighet i Värmland – skola för skola

Värmlands län Skola
Skolkorridor

Andelen niondeklassare som blev behöriga för gymnasiet minskade i Värmland i fjol. Här är resultaten – skola för skola.

82 procent av eleverna som gick ut nian i Värmlands län i våras var behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Det är en lägre andel än bland dem som gick ur nian våren 2023 (85 procent).

Högst andel behöriga i Värmlands län har Ilandaskolan i Karlstad. Där klarade 94 procent av eleverna kraven. Det skulle dock kunna vara så att andelen behöriga är ännu högre på Lundsbergs grundskola (Storfors), Forsnässkolan 4-9 (Munkfors) och Kvistbergsskolan (Torsby). Där var det bara en handfull elever – mellan en och fyra – som inte klarade kraven, men eftersom de är så få omfattas de av sekretess. På de skolorna låg andelen behöriga någonstans mellan 91 och 98, 89 och 97 respektive 79 och 95 procent.

Länets lägsta andel behöriga finns i Djurgårdsskolan F-9 i Kristinehamns kommun, 59 procent. Skolan tillhör den tiondel av skolorna i hela landet med lägst andel behöriga.

Andel behöriga till gymnasiet per skola i Värmland 2024
SkolaKommunAndel behöriga till yrkesprogram, föregående år i parentesGenomsnittligt meritvärdeAntal elever
Lundsbergs grundskolaStorfors≈100 % (≈100 %)274,947
KvistbergsskolanTorsby≈100 % (..)224,719
Forsnässkolan 4-9Munkfors≈100 % (75 %)210,335
IlandaskolanKarlstad94 % (≈100 %)227,7149
Internationella Engelska Skolan KarlstadKarlstad94 % (93 %)253,0153
Hammarlundens skola 7-9Hammarö92 % (90 %)241,0145
Nordic International School KarlstadKarlstad91 % (≈100 %)251,958
Nordmarkens skola HÅrjäng88 % (93 %)218,7112
Estetiska skolan, högstadietArvika88 % (≈100 %)234,342
RudsskolanKarlstad86 % (90 %)226,7175
Forshaga Lärcenter H-stadietForshaga86 % (91 %)220,887
MariebergsskolanKarlstad86 % (86 %)221,4137
VargbroskolanStorfors86 % (84 %)204,843
Hultsbergsskolan 7-9Karlstad85 % (83 %)210,879
Mörmoskolan 7-9Hammarö84 % (83 %)219,189
Fryxellska skolanSunne84 % (83 %)222,3133
Vålbergsskolan 7-9Karlstad82 % (80 %)203,639
Gunnarsbyskolan F-9Eda82 % (74 %)204,150
MinnebergsskolanArvika81 % (81 %)207,4243
Norrstrandsskolan 7-9Karlstad79 % (86 %)215,8149
Stenstalidskolan F-9Kristinehamn79 % (69 %)208,679
Sannerudsskolan 7-9Kil78 % (74 %)200,2120
Dejeskolan 4-9Forshaga78 % (63 %)206,036
FerlinskolanFilipstad78 % (84 %)212,080
JättestenskolanGrums76 % (87 %)201,376
Södermalmsskolan F-9Kristinehamn76 % (78 %)218,178
Nyeds skolaKarlstad75 % (78 %)226,824
FrykenskolanTorsby75 % (89 %)218,592
TegnérskolanSäffle75 % (82 %)206,0176
Kyrkhedens skola 4-9Hagfors74 % (56 %)190,435
Thoren Framtid KarlstadKarlstad73 % (75 %)199,226
Älvstranden bildn.centrum 7-9Hagfors67 % (86 %)210,366
Hierneskolan F-9Eda67 % (72 %)174,724
FrödingskolanKarlstad63 % (69 %)188,164
Djurgårdsskolan F-9Kristinehamn59 % (86 %)190,590
StålvallaskolanFilipstad.. (≈100 %)213,313
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

≈100 innebär att 1-4 elever inte klarade behörigheten. Två prickar (..) innebär att det rör sig om färre än tio elever och uppgiften maskeras. En prick (.) betyder att uppgift saknas. Ett streck (–) innebär att det inte finns något att jämföra med, antingen är skolan ny eller så har den fått ett nytt id vid omorganisation. Källa: Skolverket

För att vara behörig till gymnasieskolans yrkesprogram krävs godkända betyg i åtta ämnen. För högskoleförberedande program krävs godkända betyg i tolv ämnen – och dessutom finns tre olika behörighetskrav beroende på vilket program det avser.

I riket som helhet minskade andelen elever i nian som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram, till 84 procent – den lägsta nivån på flera år. Behörigheten är något högre bland flickor och högre bland elever med svensk bakgrund än med utländsk bakgrund (elever födda utomlands samt elever födda i Sverige med båda föräldrarna födda utomlands). Men störst betydelse för resultaten har föräldrarnas utbildningsbakgrund, konstaterar Skolverket. Det är ett mönster som återfinns i internationella studier.

– Elevernas socioekonomiska bakgrund har en stor – och ökande – betydelse för betygen. Skolan lyckas idag med andra ord inte kompensera för elevers skilda förutsättningar, säger Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket i ett pressmeddelande.

Regeringen har tillsatt en utredning för att stoppa betygsinflationen. Rapporten är inte klar ännu, men utredaren Magnus Henrekson har i intervjuer nyligen föreslagit att betygssystemet görs om i grunden och att F-betyget slopas då han menar att den svenska grundskolan är för strikt i sin betygssättning.

– Till saken hör att Sverige presterar relativt bra i internationella studier och vi har en jämförbar nivå på andelen lågpresterande elever. Det talar för att det är Sveriges krav och regelverk för hur betyg sätts som är strikt, snarare än att Sverige har en osedvanligt stor andel svagpresterande elever jämfört med övriga EU, säger han till tidningen Vi Lärare.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.