Hela listan: Här är Östgötaskolorna där alla elever fick gymnasiebehörighet

Östergötlands län Skola
Barn i bibliotekskorridor

Andelen niondeklassare som blev behöriga för gymnasiet minskade i Östergötlands län i fjol. Men på JENSEN grundskola Linköping i Linköping, Jönsbergska Idrottsskolan Norrköping i Norrköping och Johannesskolan Norrkpg Kr Sk i Norrköping klarade samtliga elever kraven. Så gick det för din skola – hela listan.

81 procent av eleverna som gick ut nian i Östergötlands län i våras var behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Det är en lägre andel än bland dem som gick ur nian våren 2023 (85 procent).

Högst andel behöriga i Östergötlands län har JENSEN grundskola Linköping i Linköping, Jönsbergska Idrottsskolan Norrköping i Norrköping och Johannesskolan Norrkpg Kr Sk i Norrköping. Där klarade samtliga elever kraven.

Länets lägsta andel behöriga finns i Klingsborgsskolan 1 i Norrköpings kommun, 54 procent. Skolan tillhör den tiondel av skolorna i hela landet med lägst andel behöriga.

Andel behöriga till gymnasiet per skola i Östergötland 2024
SkolaKommunAndel behöriga till yrkesprogram, föregående år i parentesGenomsnittligt meritvärdeAntal elever
JENSEN grundskola LinköpingLinköping100 % (≈100 %)278,729
Jönsbergska Idrottsskolan NorrköpingNorrköping100 % (100 %)259,451
Johannesskolan Norrkpg Kr SkNorrköping100 % (≈100 %)220,812
Kunskapsskolan NorrköpingNorrköping≈100 % (≈100 %)263,0129
Vittra Röda stanNorrköping≈100 % (≈100 %)250,128
Björkö friskolaLinköping≈100 % (100 %)233,428
Rudolf SteinerskolanNorrköping≈100 % (..)210,813
Vittra LambohovLinköping≈100 % (≈100 %)206,120
Prolympia, NorrköpingNorrköping95 % (88 %)241,9110
Råsslaskolan 1Norrköping94 % (89 %)232,293
Innovitaskolan Motalas HögstadiumMotala92 % (91 %)237,576
JENSEN grundskola NorrköpingNorrköping92 % (≈100 %)252,186
Stenbockskolan MHBoxholm91 % (90 %)227,455
Lärande Grundskola SödraNorrköping90 % (83 %)240,850
Nya MunkenLinköping90 % (94 %)233,5186
HällaskolanMotala88 % (79 %)228,177
Vifolkaskolan 7-9Mjölby88 % (83 %)227,4121
Enebyskolan 2Norrköping87 % (≈100 %)231,560
ArenaskolanLinköping87 % (90 %)227,3186
Internationella Engelska Skolan LinköpingLinköping86 % (88 %)247,3102
Lärande Grundskola ÖstraNorrköping86 % (75 %)240,856
Folkungaskolan 5Linköping86 % (90 %)233,4208
Berzeliusskolan 4Linköping85 % (–)245,2258
LinghemsskolanLinköping85 % (92 %)221,780
Alléskolan 7-9Åtvidaberg84 % (70 %)210,4122
LysingskolanÖdeshög84 % (82 %)227,950
Djäkneparksskolan 2Norrköping83 % (–)215,9143
Ljungsbro skola 7-9Linköping83 % (78 %)226,094
RamunderskolanSöderköping82 % (89 %)208,5148
Nordic International School NorrköpingNorrköping82 % (≈100 %)238,871
Petrus Magni skolaVadstena81 % (89 %)213,764
Vammarskolan 4-9Valdemarsvik81 % (84 %)212,372
Vikbolandsskolan 1Norrköping80 % (≈100 %)216,366
Enebyskolan 1Norrköping80 % (91 %)234,255
HultdalsskolanNorrköping80 % (83 %)222,9109
Lagmansskolan Beta MHMjölby79 % (89 %)210,4112
Mosstorpsskolan 2Norrköping78 % (83 %)209,976
EkholmsskolanLinköping77 % (93 %)218,0139
Tellusskolan Thea LinköpingLinköping77 % (88 %)212,5116
Värgårdsskolan 7-9Kinda77 % (89 %)195,0111
Grosvadskolan NordFinspång77 % (–)205,098
Elsa Brändströms skolaLinköping76 % (79 %)214,7149
Borgsmoskolan 1Norrköping76 % (85 %)186,366
TornhagsskolanLinköping75 % (78 %)215,680
SandbyhovsskolanNorrköping75 % (82 %)212,472
Nyhemsskolan 7-9Finspång75 % (86 %)202,8103
Södra skolan 7-9Motala75 % (78 %)216,083
Skolgårda skola 7-9Motala74 % (85 %)209,1117
Trojenborgsskolan MHMjölby74 % (78 %)202,070
Ånestadsskolan 7-9Linköping74 % (76 %)228,766
Ektorpsskolan 1Norrköping73 % (72 %)202,2104
Hagaskolan 1Norrköping72 % (80 %)232,8103
Mariebergsskolan 7-9Motala71 % (71 %)218,587
Navestadsskolan 3Norrköping71 % (76 %)208,985
TokarpsskolanLinköping69 % (81 %)194,6122
Ydreskolan 2Ydre68 % (≈100 %)202,631
Blåklintskolan 7-9Mjölby65 % (76 %)199,654
ZederslundsskolanMotala61 % (64 %)194,170
Kunskapsskolan LinköpingLinköping59 % (77 %)191,632
Klingsborgsskolan 1Norrköping54 % (–)182,7123
Söderköpings WaldorfskolaSöderköping.. (≈100 %)234,012
PandionskolanLinköping.. (..)....
StångåskolanLinköping.. (..)....
I Ur och Skur sk SkattkammarönNorrköping.. (100 %)....
Dar Al Uloum skolaLinköping.. (..)....
TinnerbäcksskolanLinköping. (..)....
Stegehus skolaNorrköping. (.)....
SlussenskolanLinköping. (..)....
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

≈100 innebär att 1-4 elever inte klarade behörigheten. Två prickar (..) innebär att det rör sig om färre än tio elever och uppgiften maskeras. En prick (.) betyder att uppgift saknas. Ett streck (–) innebär att det inte finns något att jämföra med, antingen är skolan ny eller så har den fått ett nytt id vid omorganisation. Källa: Skolverket

För att vara behörig till gymnasieskolans yrkesprogram krävs godkända betyg i åtta ämnen. För högskoleförberedande program krävs godkända betyg i tolv ämnen – och dessutom finns tre olika behörighetskrav beroende på vilket program det avser.

I riket som helhet minskade andelen elever i nian som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram, till 84 procent – den lägsta nivån på flera år. Behörigheten är något högre bland flickor och högre bland elever med svensk bakgrund än med utländsk bakgrund (elever födda utomlands samt elever födda i Sverige med båda föräldrarna födda utomlands). Men störst betydelse för resultaten har föräldrarnas utbildningsbakgrund, konstaterar Skolverket. Det är ett mönster som återfinns i internationella studier.

– Elevernas socioekonomiska bakgrund har en stor – och ökande – betydelse för betygen. Skolan lyckas idag med andra ord inte kompensera för elevers skilda förutsättningar, säger Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket i ett pressmeddelande.

Regeringen har tillsatt en utredning för att stoppa betygsinflationen. Rapporten är inte klar ännu, men utredaren Magnus Henrekson har i intervjuer nyligen föreslagit att betygssystemet görs om i grunden och att F-betyget slopas då han menar att den svenska grundskolan är för strikt i sin betygssättning.

– Till saken hör att Sverige presterar relativt bra i internationella studier och vi har en jämförbar nivå på andelen lågpresterande elever. Det talar för att det är Sveriges krav och regelverk för hur betyg sätts som är strikt, snarare än att Sverige har en osedvanligt stor andel svagpresterande elever jämfört med övriga EU, säger han till tidningen Vi Lärare.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.