Många försenade tåg vid Vagnhärad under juni

Trosa kommun Järnväg
Järnvägsspår

Så många som tio procent av tågen vid Vagnhärad var mer än fem minuter försenade under juni. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.

Totalt var tio procent av de ankommande tågen vid Vagnhärad mer än fem minuter försenade under juni. Fyra procent var så mycket som en kvart försenade.

Dagen med flest sena tåg var söndag den 23 juni, när 29 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 14 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Stapeldiagram över andel försenade tåg per dag
Ladda ner i fler format

Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 249 (Mälartåg) från Stockholm C den 17 juni. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 2 timmar och 8 minuter försenat när det nådde Vagnhärad klockan 23.27. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.

De knappt 1 000 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Trosa kommun under månaden var sammanlagt 33 timmar och 25 minuter sena – i genomsnitt 2 minuter och 11 sekunder per tåg.

I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. Insamlingsmetoden gör att siffrorna i den här artikeln inte är rakt av jämförbara med den officiella statistiken (som publiceras senare, och endast på riksnivå), men indikerar att junipunktligheten i riket som helhet kommer att vara väl under 90 procent – sannolikt något högre än maj månads 86,8 procent, men ännu långt från det branschgemensamma målet på 95 procent.

Förseningar på vanliga sträckor för tågen vid Vagnhärad
Rutt (båda riktningar)Andel tåg mer än 5 minuter senaGenomsnittlig försening
Norrköping C–Stockholm C (Mälartåg)10,8 %2 minuter och 17 sekunder
Nyköping C–Stockholm C (Mälartåg)3,9 %1 minut och 13 sekunder

För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan. Här ingår sträckor med fler än 15 tåg under månaden.

Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer. Här visas stationer med fler än fem avgångar under månaden.
Ladda ner i fler format

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
 >10 procent
 5–10 procent
 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Trosa kommun.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Trafikmeddelanden för trafik vid Vagnhärad under juni
TidOrsakMeddelande
4 juni 4.10–6.00växelfelFörseningar i tågtrafiken på grund av växelfel mellan Sösdala och Hässleholm
17 juni 20.04–22.00olyckaStopp i tågtrafiken mellan Stockholms södra och Årstaberg på grund av en olyckshändelse
18 juni 15.29–18.30obehöriga i spårområdetFörseningar i tågtrafiken på grund av obehöriga i spårområdet mellan Nyköping och Kolmården
19 juni 3.45–15.00elfelStopp för all tågtrafik till och från Stockholm Central på grund av elfel
24 juni 16.12–17.40signalfelFörseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Södertälje syd och Flemingsberg
25 juni 14.47–17.50elfelFörseningar i tågtrafiken på grund av elfel mellan Vagnhärad och Södertälje syd
29 juni 16.22–17.10obehöriga i spårområdetTrafiken är åter igång mellan Stockholm C/Stockholm City och Årstaberg sedan ca kl 16:35 efter tidigare stopp på grund av obehöriga i spårområdet
Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen vid Vagnhärad under juni. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.