Tio procent av tågen vid Nordmaling var sena under juni, och sträckan Stockholm–Luleå var extra drabbad. Det visar Newsworthys sammanställning av alla sena och inställda förra månaden.
Totalt var tio procent av de ankommande tågen vid Nordmaling mer än fem minuter försenade under juni. Sex procent var så mycket som en kvart försenade.
Dagen med flest sena tåg var måndag den 3 juni, när 35 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 13 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 91 (Vy Nattåg) från Luleå den 5 juni. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 1 timme och 34 minuter försenat när det nådde Nordmaling klockan 23.30. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
De knappt 800 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Nordmalings kommun under månaden var sammanlagt 36 timmar och 1 minut sena – i genomsnitt 2 minuter och 57 sekunder per tåg.
I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. Insamlingsmetoden gör att siffrorna i den här artikeln inte är rakt av jämförbara med den officiella statistiken (som publiceras senare, och endast på riksnivå), men indikerar att junipunktligheten i riket som helhet kommer att vara väl under 90 procent – sannolikt något högre än maj månads 86,8 procent, men ännu långt från det branschgemensamma målet på 95 procent.
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening |
---|---|---|
Luleå–Stockholm C (Vy Nattåg) | 44,4 % | 19 minuter och 50 sekunder |
Stockholm C–Umeå C (SJ Nattåg) | 10,3 % | 2 minuter och 53 sekunder |
Sundsvall C–Umeå C (Norrtåg) | 7,9 % | 1 minut och 39 sekunder |
Kramfors–Umeå C (Norrtåg) | 5,6 % | 1 minut och 23 sekunder |
Umeå C–Örnsköldsvik C (Norrtåg) | 4,9 % | 41 sekunder |
Härnösand C–Umeå C (Norrtåg) | 2,9 % | 1 minut och 21 sekunder |
För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan. Här ingår sträckor med fler än 15 tåg under månaden.

Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Nordmalings kommun.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Tid | Orsak | Meddelande |
---|---|---|
2 juni 19.55–3 juni 14.45 | spårfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel mellan Örnsköldsvik och Nordmaling |
4 juni 8.18–16.00 | elfel | Störningar i tågtrafiken förbi Örnsköldsvik på grund av ett signalfel |
13 juni 10.25–20.45 | växelfel | Stopp i tågtrafiken mellan Umeå östra och Umeå central på grund av ett växelfel |
19 juni 3.45–15.00 | elfel | Stopp för all tågtrafik till och från Stockholm Central på grund av elfel |
20 juni 11.48–1 juli 4.00 | banarbete | Från 29 juni kl 04:00 till 1 juli kl 04:00 är det stopp på sträckan mellan Sundsvall och Örnsköldsvik |
28 juni 7.27–29 juni 5.00 | spårfel | Stopp i tågtrafiken mellan Surahammar och Virsbo på grund av ett spårfel |