Många förseningsdrabbade dagar i Kramfors under juni

Kramfors kommun Järnväg
Järnvägsspår

Under 19 av 30 dagar i juni var mer än var tionde tåg i Kramfors kommun försenat. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.

Totalt var 14 procent av de ankommande tågen i Kramfors kommun mer än fem minuter försenade under juni bland de tåg som angjorde någon av stationerna Kramfors och Västeraspby. Åtta procent var så mycket som en kvart försenade.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 3 juni, när 47 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 19 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Stapeldiagram över andel försenade tåg per dag
Ladda ner i fler format

Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 93 (Vy Nattåg) från Riksgränsen den 24 juni. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 6 timmar och 10 minuter försenat när det nådde Kramfors klockan 9.39. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.

De drygt 800 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Kramfors kommun under månaden var sammanlagt 69 timmar och 42 minuter sena – i genomsnitt 5 minuter och 26 sekunder per tåg.

I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. Insamlingsmetoden gör att siffrorna i den här artikeln inte är rakt av jämförbara med den officiella statistiken (som publiceras senare, och endast på riksnivå), men indikerar att junipunktligheten i riket som helhet kommer att vara väl under 90 procent – sannolikt något högre än maj månads 86,8 procent, men ännu långt från det branschgemensamma målet på 95 procent.

Förseningar på vanliga sträckor för tågen i Kramfors
Rutt (båda riktningar)Andel tåg mer än 5 minuter senaGenomsnittlig försening
Luleå–Stockholm C (Vy Nattåg)42,6 %16 minuter och 3 sekunder
Stockholm C–Umeå C (SJ Snabbtåg · SJ Nattåg)20,5 %6 minuter och 16 sekunder
Kramfors–Umeå C (Norrtåg)17,6 %2 minuter och 4 sekunder
Sundsvall C–Umeå C (Norrtåg)7,8 %2 minuter och 12 sekunder
Härnösand C–Umeå C (Norrtåg)2,8 %23 sekunder

För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan. Här ingår sträckor med fler än 15 tåg under månaden.

Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer. Här visas stationer med fler än fem avgångar under månaden.
Ladda ner i fler format

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
 >10 procent
 5–10 procent
 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Kramfors kommun.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Trafikmeddelanden för trafik i Kramfors under juni
TidOrsakMeddelande
2 juni 19.55–3 juni 14.45spårfelFörseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel mellan Örnsköldsvik och Nordmaling
4 juni 8.18–16.00elfelStörningar i tågtrafiken förbi Örnsköldsvik på grund av ett signalfel
13 juni 10.25–20.45växelfelStopp i tågtrafiken mellan Umeå östra och Umeå central på grund av ett växelfel
19 juni 3.45–15.00elfelStopp för all tågtrafik till och från Stockholm Central på grund av elfel
20 juni 11.48–1 juli 4.00banarbeteFrån 29 juni kl 04:00 till 1 juli kl 04:00 är det stopp på sträckan mellan Sundsvall och Örnsköldsvik
28 juni 7.27–29 juni 5.00spårfelStopp i tågtrafiken mellan Surahammar och Virsbo på grund av ett spårfel
Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen i Kramfors under juni. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.