Under 26 av 30 dagar i april var mer än var tionde tåg i Västerbottens län försenat. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.
Totalt var 18 procent av de ankommande tågen i Västerbottens län mer än fem minuter försenade under april bland de tåg som angjorde någon av stationerna i länet. Sju procent var så mycket som en kvart försenade.
Dagen med flest sena tåg var tisdag den 9 april, när 35 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 26 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 94 (Vy Nattåg) från Stockholm C den 13 april. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 4 timmar och 4 minuter försenat när det nådde Bastuträsk klockan 7.49. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
De knappt 2 900 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Västerbottens län under månaden var sammanlagt 137 timmar och 58 minuter sena – i genomsnitt 5 minuter och 11 sekunder per tåg.
Fyra procent av tågen i Västerbottens län var inställda under april. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel vinterns vagnsbrist.
I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. Insamlingsmetoden gör att siffrorna i den här artikeln inte är rakt av jämförbara med den officiella statistiken (som publiceras senare, och endast på riksnivå), men indikerar att aprilpunktligheten i riket som helhet kommer att vara väl under 90 procent – lägre än månaden innan, och långt från det branschgemensamma målet på 95 procent.
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening |
---|---|---|
Luleå–Stockholm C (Vy Nattåg) | 48,2 % | 20 minuter och 47 sekunder |
Stockholm C–Umeå C (SJ Snabbtåg · SJ Nattåg) | 41,7 % | 15 minuter och 32 sekunder |
Luleå–Umeå Ö (Norrtåg) | 36,6 % | 8 minuter och 36 sekunder |
Narvik–Stockholm C (Vy Nattåg) | 34,5 % | 45 minuter och 42 sekunder |
Sundsvall C–Umeå C (Norrtåg) | 14 % | 3 minuter och 20 sekunder |
Kramfors–Umeå C (Norrtåg) | 11,3 % | 3 minuter och 13 sekunder |
Umeå Ö–Vindeln (Norrtåg) | 8,8 % | 1 minut och 44 sekunder |
Umeå C–Örnsköldsvik C (Norrtåg) | 8 % | 2 minuter och 7 sekunder |
Umeå Ö–Vännäs (Norrtåg) | 6,7 % | 1 minut och 3 sekunder |
Härnösand C–Umeå C (Norrtåg) | 5,7 % | 2 minuter och 23 sekunder |
Hällnäs–Umeå Ö (Norrtåg) | 3,4 % | 57 sekunder |

Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Västerbottens län.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Tid | Orsak | Meddelande |
---|---|---|
2 april 19.54–22.00 | spårfel | Stopp i tågtrafiken mellan Härnösand och Timrå på grund av spårfel |
4 april 10.00–10 maj 7.20 | banarbete | Från 8 april till 10 maj dagligen mellan kl 01 |
6 april 23.08–9 april 5.00 | växelfel | Förseningar kan förekomma i tågtrafiken förbi Solna på grund av ett spårfel |
11 april 14.42–16.00 | signalfel | Sundsvall-Umeå: Det är störningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel söder om Örnsköldsvik |