Under 29 av 30 dagar i april var mer än var tionde tåg i Norrbottens län försenat. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.
Totalt var 51 procent av de ankommande tågen i Norrbottens län mer än fem minuter försenade under april bland de tåg som angjorde någon av stationerna i länet. 19 procent var så mycket som en kvart försenade.
Dagen med flest sena tåg var onsdag den 10 april, när 75 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 29 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 95 (Vy) från Narvik den 11 april. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 10 timmar och 19 minuter försenat när det nådde Abisko turiststation klockan 22.58. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
De knappt 1 400 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Norrbottens län under månaden var sammanlagt 115 timmar och 11 minuter sena – i genomsnitt 11 minuter och 54 sekunder per tåg.
24 procent av tågen i Norrbottens län var inställda under april. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel vinterns vagnsbrist.
I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. Insamlingsmetoden gör att siffrorna i den här artikeln inte är rakt av jämförbara med den officiella statistiken (som publiceras senare, och endast på riksnivå), men indikerar att aprilpunktligheten i riket som helhet kommer att vara väl under 90 procent – lägre än månaden innan, och långt från det branschgemensamma målet på 95 procent.
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening |
---|---|---|
Kiruna–Luleå (Norrtåg) | 59,6 % | 9 minuter och 35 sekunder |
Luleå–Umeå Ö (Norrtåg) | 47,1 % | 9 minuter och 36 sekunder |
Narvik–Stockholm C (Vy Nattåg) | 44,8 % | 42 minuter och 32 sekunder |
Luleå–Stockholm C (Vy Nattåg · Vy Nattåg; Vy · Vy) | 39,8 % | 17 minuter och 53 sekunder |
Luleå–Narvik (Vy Nattåg · Vy) | 37,7 % | 26 minuter och 34 sekunder |
Haparanda–Luleå (Norrtåg) | 33,8 % | 7 minuter och 35 sekunder |

Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Norrbottens län.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Tid | Orsak | Meddelande |
---|---|---|
4 april 10.00–10 maj 7.20 | banarbete | Från 8 april till 10 maj dagligen mellan kl 01 |
8 april 1.13–9 april 11.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av flera signalfel längst sträckan |
11 april 9.37–14.05 | elfel | Det är stopp i tågtrafiken mellan Boden-Murjek på grund av ett elfel |
12 april 14.23–17.45 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel mellan Kiruna och Abisko Östra |
12 april 15.07–17.45 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel mellan Kalix Västra och Boden c |
22 april 18.20–23 april 4.00 | växelfel | Det är stopp i tågtrafiken mellan Nattavaara och Gällivare på grund av ett växelfel |