Under 17 av 30 dagar i april var mer än var tionde tåg i Strängnäs kommun försenat. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.
Totalt var 14 procent av de ankommande tågen i Strängnäs kommun mer än fem minuter försenade under april bland de tåg som angjorde någon av stationerna Läggesta och Strängnäs. Sex procent var så mycket som en kvart försenade.
Dagen med flest sena tåg var fredag den 5 april, när 32 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 17 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 982 (Mälartåg) från Örebro S den 10 april. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 1 timme och 31 minuter försenat när det nådde Strängnäs klockan 22.49. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
De drygt 1 200 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Strängnäs kommun under månaden var sammanlagt 56 timmar och 9 minuter sena – i genomsnitt 2 minuter och 59 sekunder per tåg.
Tre procent av tågen i Strängnäs kommun var inställda under april. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel vinterns vagnsbrist.
I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. Insamlingsmetoden gör att siffrorna i den här artikeln inte är rakt av jämförbara med den officiella statistiken (som publiceras senare, och endast på riksnivå), men indikerar att aprilpunktligheten i riket som helhet kommer att vara väl under 90 procent – lägre än månaden innan, och långt från det branschgemensamma målet på 95 procent.
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening |
---|---|---|
Eskilstuna C–Uppsala C (Mälartåg) | 16,7 % | 3 minuter och 9 sekunder |
Uppsala C–Örebro S (Mälartåg) | 14,1 % | 3 minuter och 27 sekunder |
Arboga–Uppsala C (Mälartåg) | 12,2 % | 2 minuter och 16 sekunder |
Eskilstuna C–Stockholm C (Mälartåg) | 12,1 % | 3 minuter och 8 sekunder |

Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Strängnäs kommun.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Tid | Orsak | Meddelande |
---|---|---|
11 april 12.32–15.45 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Flemingsberg och Södertälje syd på grund av tillbud |
17 april 18.01–19.00 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken mellan Eskilstuna och Kungsör/Kvicksund sedan kl 18:05 på grund av obehöriga i spårområdet |
19 april 22.00–22 april 6.00 | banarbete | Tågtrafiken ersätts med buss mellan Eskilstuna och Örebro/Västerås från fredag 19 april kl 22:00 till måndag 22 april kl 06:00 |
26 april 8.55–10.40 | signalfel | Förseningar förekommer i tågtrafiken på grund av bomfel vid Knivsta |
26 april 22.30–29 april 5.30 | banarbete | Under perioden 26/4 kl 22:30 till 29/4 kl 05:30 är tågtrafiken helt eller delvis inställt mellan Strängnäs och Örebro samt mellan Eskilstuna och Västerås i båda riktningarna |