Många förseningsdrabbade dagar vid Säter under april

Säters kommun Järnväg
Spår och perrong
Leo Wallentin, Newsworthy

Under 18 av 30 dagar i april var mer än var tionde tåg vid Säter försenat. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.

Totalt var 14 procent av de ankommande tågen vid Säter mer än fem minuter försenade under april. Fem procent var så mycket som en kvart försenade.

Dagen med flest sena tåg var tisdag den 9 april, när 41 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 18 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Stapeldiagram över andel försenade tåg per dag
Ladda ner i fler format

Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 18 (SJ InterCity) från Stockholm C den 2 april. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 2 timmar och 4 minuter försenat när det nådde Säter klockan 15.50. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.

De knappt 500 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Säters kommun under månaden var sammanlagt 30 timmar och 48 minuter sena – i genomsnitt 4 minuter och 14 sekunder per tåg.

Två procent av tågen vid Säter var inställda under april. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel vinterns vagnsbrist.

I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. Insamlingsmetoden gör att siffrorna i den här artikeln inte är rakt av jämförbara med den officiella statistiken (som publiceras senare, och endast på riksnivå), men indikerar att aprilpunktligheten i riket som helhet kommer att vara väl under 90 procent – lägre än månaden innan, och långt från det branschgemensamma målet på 95 procent.

Förseningar på vanliga sträckor för tågen vid Säter
Rutt (båda riktningar)Andel tåg mer än 5 minuter senaGenomsnittlig försening
Mora C–Stockholm C (SJ InterCity)16,1 %5 minuter och 7 sekunder
Falun C–Stockholm C (SJ InterCity)14,2 %4 minuter och 5 sekunder
För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan. Här ingår sträckor med fler än fem tåg under månaden.
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer. Här visas stationer med fler än fem avgångar under månaden.
Ladda ner i fler format

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
 >10 procent
 5–10 procent
 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Säters kommun.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Trafikmeddelanden för trafik vid Säter under april
TidOrsakMeddelande
2 april 12.51–15.23trädStopp i tågtrafiken mellan Avesta Krylbo och Sala sedan kl 13:00 på grund av naturhändelse
3 april 5.26–18.50elfelStopp i tågtrafiken mellan Uppsala och Sala sedan kl 05:30 på grund av ett elfel
4 april 10.54–12.40urspårningStopp i tågtrafiken mellan Uppsala och Morgongåva på grund av en olycka
16 april 12.10–14.30spårfelBorlänge-Avesta Krylbo: Det är störningar i tågtrafiken på grund av ett spårfel utanför Avesta Krylbo
19 april 8.44–11.30befarat spårfelFörseningar i tågtrafiken på grund av ett spårfel vid Uppsala C
Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen vid Säter under april. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.