Under 15 av 30 dagar i april var mer än var tionde tåg i Sigtuna kommun försenat. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.
I Sigtuna var sex procent av pendeltågenoch 18 procent av fjärrtågen mer än fem minuter försenade under april, enligt de ankomsttider som annonserades på stationerna.
Totalt var elva procent av de ankommande tågen i Sigtuna kommun mer än fem minuter försenade under april bland de tåg som angjorde någon av stationerna Arlanda C, Märsta och Rosersberg. Tre procent var så mycket som en kvart försenade.
Dagen med flest sena tåg var fredag den 26 april, när 22 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 15 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 589 (SJ Snabbtåg) från Sundsvall C den 26 april. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 6 timmar och 26 minuter försenat när det nådde Arlanda C klockan 4.44. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
De drygt 12 000 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Sigtuna kommun under månaden var sammanlagt 365 timmar och 43 minuter sena – i genomsnitt 2 minuter och 19 sekunder per tåg. Av förseningen stod fjärrtågen för större delen, 246 timmar och 18 minuter.
Två procent av tågen i Sigtuna kommun var inställda under april. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel vinterns vagnsbrist.
I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. Insamlingsmetoden gör att siffrorna i den här artikeln inte är rakt av jämförbara med den officiella statistiken (som publiceras senare, och endast på riksnivå), men indikerar att aprilpunktligheten i riket som helhet kommer att vara väl under 90 procent – lägre än månaden innan, och långt från det branschgemensamma målet på 95 procent.
| Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening |
|---|---|---|
| Stockholm C–Östersund C (SJ Snabbtåg) | 87 % | 20 minuter och 31 sekunder |
| Stockholm C–Umeå C (SJ Snabbtåg · SJ Nattåg) | 55,6 % | 14 minuter och 35 sekunder |
| Luleå–Stockholm C (Vy Nattåg) | 44,4 % | 14 minuter och 58 sekunder |
| Narvik–Stockholm C (Vy Nattåg) | 39,3 % | 38 minuter och 55 sekunder |
| Duved–Stockholm C (SJ InterCity · SJ Nattåg) | 38,5 % | 11 minuter och 48 sekunder |
| Stockholm C–Sundsvall C (SJ Snabbtåg) | 35,5 % | 13 minuter och 8 sekunder |
| Linköping C–Ljusdal (SJ InterCity) | 33,1 % | 5 minuter och 27 sekunder |
| Ljusdal–Stockholm C (SJ InterCity) | 32,6 % | 6 minuter och 50 sekunder |
| Gävle C–Linköping C (SJ InterCity) | 23,1 % | 3 minuter och 54 sekunder |
| Mora C–Stockholm C (SJ InterCity) | 22,5 % | 5 minuter och 42 sekunder |
| Falun C–Stockholm C (SJ InterCity) | 19,8 % | 4 minuter och 3 sekunder |
| Arboga–Uppsala C (Mälartåg) | 12,8 % | 2 minuter och 13 sekunder |
| Eskilstuna C–Uppsala C (Mälartåg) | 12,7 % | 2 minuter och 48 sekunder |
| Uppsala C–Örebro S (Mälartåg) | 12,5 % | 2 minuter och 42 sekunder |
| Stockholm C–Uppsala C (SJ Regional · Mälartåg) | 6,5 % | 1 minut och 15 sekunder |

Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Sigtuna kommun.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
| Tid | Orsak | Meddelande |
|---|---|---|
| 15 januari 12.49–15 april 1.00 | spårfel | Stopp i tågtrafiken mellan Hudiksvall och Sundsvall sedan kl 17:30 på grund av spårfel |
| 1 april 20.06–21.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Södertälje C |
| 2 april 12.51–15.23 | träd | Stopp i tågtrafiken mellan Avesta Krylbo och Sala sedan kl 13:00 på grund av naturhändelse |
| 3 april 5.26–18.50 | elfel | Stopp i tågtrafiken mellan Uppsala och Sala sedan kl 05:30 på grund av ett elfel |
| 4 april 10.54–12.40 | urspårning | Stopp i tågtrafiken mellan Uppsala och Morgongåva på grund av en olycka |
| 6 april 23.08–9 april 5.00 | växelfel | Förseningar kan förekomma i tågtrafiken förbi Solna på grund av ett spårfel |
| 11 april 12.32–15.45 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Flemingsberg och Södertälje syd på grund av tillbud |
| 12 april 16.29–13 april 11.00 | urspårning | Stopp i tågtrafiken förbi Gnarp på grund av en urspårning |
| 12 april 1.15–14 april 3.00 | banarbete | Från 13 april kl 01:15 till 14 april kl 03:00 stannar inte pendeltågen vid Arlanda C |
| 13 april 0.00–14 april 5.00 | banarbete | Pendeltågen är inställda mellan Älvsjö och Tumba 14 april kl 00:00-05:00 på grund av banarbete |
| 14 april 0.00–21 april 7.00 | banarbete | Inställd pendeltågstrafik mellan Stockholm Odenplan–Årstaberg under natt/morgon 15 april-19 april kl 00:00-15:00, samt natt/morgon 20-21 april kl 02:00-07:00 |
| 17 april 18.01–19.00 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken mellan Eskilstuna och Kungsör/Kvicksund sedan kl 18:05 på grund av obehöriga i spårområdet |
| 18 april 6.43–8.10 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel vid Häggvik |
| 19 april 8.44–11.30 | befarat spårfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett spårfel vid Uppsala C |
| 19 april 22.00–22 april 6.00 | banarbete | Tågtrafiken ersätts med buss mellan Eskilstuna och Örebro/Västerås från fredag 19 april kl 22:00 till måndag 22 april kl 06:00 |
| 21 april 0.00–26 april 5.00 | banarbete | Buss ersätter mellan Tumba och Älvsjö varje natt kl 00:00-05:00 från natt mot måndag 22 april till natt mot fredag 26 april |
| 23 april 7.41–9.30 | signalfel | Pendeltåg mot Södertälje centrum/Tumba/Nynäshamn/Västerhaninge stannar inte vid Årstaberg på grund av signalfel |
| 24 april 12.05–12.50 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken mellan Nynäshamn och Segersäng sedan kl 12:30 på grund av obehöriga i spårområdet |
| 24 april 15.14–16.40 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Årstaberg och Stockholms södra |
| 25 april 7.06–8.30 | signalfel | Förseningar förekommer för SL Pendeltåg på grund av signalfel mellan Årstaberg och Stockholms södra |
| 26 april 8.55–10.40 | signalfel | Förseningar förekommer i tågtrafiken på grund av bomfel vid Knivsta |
| 26 april 9.02–10.50 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Linköping C |
| 26 april 15.34–18.30 | signalfel | Stopp i tågtrafiken förbi Gävle central på grund av ett signalfel |
| 26 april 17.19–18.30 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken mellan Årstaberg och Stockholms södra sedan kl 17:25 på grund av obehöriga i spårområdet |
| 26 april 22.30–29 april 5.30 | banarbete | Under perioden 26/4 kl 22:30 till 29/4 kl 05:30 är tågtrafiken helt eller delvis inställt mellan Strängnäs och Örebro samt mellan Eskilstuna och Västerås i båda riktningarna |
| 29 april 6.00–9.30 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Flemingsberg och Södertälje Syd |
| 29 april 21.23–30 april 5.30 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel vid Årstaberg |
