Så många som 18 procent av tågen vid Rättvik ställdes in under april. Det visar Newsworthys sammanställning av alla sena och inställda förra månaden.
Totalt var sju procent av de ankommande tågen vid Rättvik mer än fem minuter försenade under april. Två procent var så mycket som en kvart försenade.
Dagen med flest sena tåg var tisdag den 9 april, när 19 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under fem dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 48 (SJ InterCity) från Stockholm C den 3 april. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 2 timmar och 2 minuter försenat när det nådde Rättvik klockan 23.01. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
De knappt 800 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Rättviks kommun under månaden var sammanlagt 17 timmar och 15 minuter sena – i genomsnitt 1 minut och 41 sekunder per tåg.
18 procent av tågen vid Rättvik var inställda under april. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel vinterns vagnsbrist.
I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. Insamlingsmetoden gör att siffrorna i den här artikeln inte är rakt av jämförbara med den officiella statistiken (som publiceras senare, och endast på riksnivå), men indikerar att aprilpunktligheten i riket som helhet kommer att vara väl under 90 procent – lägre än månaden innan, och långt från det branschgemensamma målet på 95 procent.
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening |
---|---|---|
Mora C–Stockholm C (SJ InterCity) | 9,8 % | 3 minuter och 37 sekunder |
Borlänge C–Mora C (TiB) | 6 % | 1 minut och 6 sekunder |
Borlänge C–Morastrand (TiB) | 4,5 % | 1 minut och 19 sekunder |

Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Rättviks kommun.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Tid | Orsak | Meddelande |
---|---|---|
5 april 4.28–6.00 | handhavandefel | Förseningar i tågtrafiken på grund av stillastående tåg mellan Gagnef och Borlänge |
19 april 8.44–11.30 | befarat spårfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett spårfel vid Uppsala C |