Under 28 av 30 dagar i april var mer än var tionde tåg i Jokkmokks kommun försenat. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.
Totalt var 64 procent av de ankommande tågen i Jokkmokks kommun mer än fem minuter försenade under april bland de tåg som angjorde någon av stationerna i kommunen. 29 procent var så mycket som en kvart försenade.
Dagen med flest sena tåg var tisdag den 2 april, när 80 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 28 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 96 (Vy) från Luleå den 19 april. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 3 timmar och 27 minuter försenat när det nådde Murjek klockan 15.56. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
De knappt 300 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Jokkmokks kommun under månaden var sammanlagt 61 timmar och 26 minuter sena – i genomsnitt 15 minuter och 57 sekunder per tåg.
13 procent av tågen i Jokkmokks kommun var inställda under april. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel vinterns vagnsbrist.
I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. Insamlingsmetoden gör att siffrorna i den här artikeln inte är rakt av jämförbara med den officiella statistiken (som publiceras senare, och endast på riksnivå), men indikerar att aprilpunktligheten i riket som helhet kommer att vara väl under 90 procent – lägre än månaden innan, och långt från det branschgemensamma målet på 95 procent.
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening |
---|---|---|
Kiruna–Luleå (Norrtåg) | 68,2 % | 11 minuter och 16 sekunder |
Narvik–Stockholm C (Vy Nattåg) | 41,4 % | 38 minuter och 30 sekunder |
Luleå–Narvik (Vy) | 37,5 % | 16 minuter och 26 sekunder |

Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Jokkmokks kommun.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Tid | Orsak | Meddelande |
---|---|---|
8 april 1.13–9 april 11.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av flera signalfel längst sträckan |
11 april 9.37–14.05 | elfel | Det är stopp i tågtrafiken mellan Boden-Murjek på grund av ett elfel |
12 april 14.23–17.45 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel mellan Kiruna och Abisko Östra |
12 april 15.07–17.45 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel mellan Kalix Västra och Boden c |
22 april 18.20–23 april 4.00 | växelfel | Det är stopp i tågtrafiken mellan Nattavaara och Gällivare på grund av ett växelfel |