Under elva av 30 dagar i april var mer än var tionde tåg i Hylte kommun försenat. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.
Totalt var elva procent av de ankommande tågen i Hylte kommun mer än fem minuter försenade under april bland de tåg som angjorde någon av stationerna i kommunen. Tre procent var så mycket som en kvart försenade.
Dagen med flest sena tåg var torsdag den 4 april, när 30 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under elva dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 7633 (Krösatågen) från Jönköping C den 24 april. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 32 minuter försenat när det nådde Landeryd klockan 11.30. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
De drygt 200 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Hylte kommun under månaden var sammanlagt 5 timmar och 59 minuter sena – i genomsnitt 2 minuter per tåg.
Elva procent av tågen i Hylte kommun var inställda under april. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel vinterns vagnsbrist.
I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. Insamlingsmetoden gör att siffrorna i den här artikeln inte är rakt av jämförbara med den officiella statistiken (som publiceras senare, och endast på riksnivå), men indikerar att aprilpunktligheten i riket som helhet kommer att vara väl under 90 procent – lägre än månaden innan, och långt från det branschgemensamma målet på 95 procent.
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening |
---|---|---|
Halmstad C–Nässjö C (Krösatågen) | 12,2 % | 1 minut och 56 sekunder |
Halmstad C–Jönköping C (Krösatågen) | 9,1 % | 2 minuter och 31 sekunder |

Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Hylte kommun.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Tid | Orsak | Meddelande |
---|---|---|
2 april 11.24–3 april 8.00 | spårfel | Stopp i tågtrafiken mellan Vaggeryd och Månsarp på grund av spårfel |
8 april 14.51–17.45 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av växelfel i Torup |
8 april 17.57–19.30 | brand | Stopp i tågtrafiken mellan Nässjö och Malmbäck sedan kl 18:11 på grund av ett stillastående tåg |
10 april 20.07–11 april 2.00 | träd | Stopp i tågtrafiken genom Smålandsstenar sedan kl 20:09 på grund av ett nedfallet träd över spåren |
14 april 15.26–15 april 5.30 | akut kontroll av spår | Stopp i tågtrafiken mellan Nässjö-Vaggeryd/Jönköping på grund av hårda vindbyar |
14 april 16.04–15 april 8.00 | storm/snöstorm | Stopp i tågtrafiken mellan Värnamo-Halmstad på grund av hårda vindbyar |
14 april 16.04–15 april 5.30 | akut kontroll av spår | Stopp i tågtrafiken mellan Värnamo-Halmstad på grund av hårda vindbyar |
15 april 7.35–19 april 16.15 | banarbete | Mellan den 15/4 och 19/4 dagligen kl 07:35 och 16:15 är tågtrafiken mellan Landeryd och Värnamo ersatt med buss enligt tillfällig tidtabell |