I Lulsundet har nästan åtta av tio cykelavstånd till arbetet. I Persön har i princip ingen det. Det visar SCB:s nya analys.
SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Luleå
Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.
I Luleå är är andelen högre, 39 procent, och inte oväntat är andelen högre i tätort än på landsbygden. I Lulsundet når 74 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt gör i princip ingen det i Persön
Område | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet |
---|---|
Lulsundet | 74 % |
Kulturens hus | 71 % |
Gültsauudden-Norra hamn | 70 % |
Bergviken | 69 % |
Östermalm | 68 % |
Mjölkudden-Munkeberg | 68 % |
Stadsparken | 67 % |
Köpmantorget | 66 % |
Kallkällan | 65 % |
Södra hamn och Varvet | 61 % |
Mjölkudden | 61 % |
Malmudden | 61 % |
Skurholmen | 60 % |
Kronan | 58 % |
Tuna | 58 % |
Bergnäset-Trollstaden | 56 % |
Norra Örnäset | 55 % |
Lövskatan-Svartöstaden | 51 % |
Södra Örnäset | 49 % |
Bergnäset-Bergstaden | 44 % |
Lerbäcken-Bredviken | 43 % |
Porsön-Udden | 41 % |
Björkskatan | 39 % |
Notviken | 35 % |
Porsön-Berget-Stranden | 34 % |
Porsön-Porsögården | 30 % |
Hällbacken | 27 % |
Råneå | 27 % |
Hertsöängar | 24 % |
Östra Sunderbyn | 21 % |
Västra Sunderbyn | 21 % |
Västra Gammelstad | 16 % |
Östra Gammelstad | 15 % |
Gammelstad-Ektjärn | 14 % |
Hertsölund | 14 % |
Hertsö centrum | 11 % |
Västra Antnäs | 10 % |
Östra Antnäs | 8 % |
Rutvik | 7 % |
Måttsund | 5 % |
Råneå omland | 5 % |
Antnäs norra omland | 4 % |
Bensbyn-Brändön | 4 % |
Antnäs södra omland | 3 % |
Kallax-Gäddvik-Hertsölandet | 2 % |
Persön | 1 % |
I Luleå kommun har relativt stor andel cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.
I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Luleå är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet ungefär än i andra kommuner som SKR klassificerar som större stad.
Kommun | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet | Andel av kvinnor | Andel av män | Område med störst andel |
---|---|---|---|---|
Kiruna | 66 % | 71 % | 62 % | Sandstensberget (90 %) |
Arvidsjaur | 64 % | 71 % | 57 % | Arvidsjaur västra (82 %) |
Arjeplog | 63 % | 67 % | 59 % | Arjeplog tätort (86 %) |
Haparanda | 59 % | 65 % | 52 % | Haparanda stad centrala norr om torget (84 %) |
Jokkmokk | 56 % | 64 % | 48 % | Jokkmokk centralort västra (80 %) |
Gällivare | 52 % | 59 % | 44 % | Gällivare väst (75 %) |
Övertorneå | 43 % | 48 % | 39 % | Övertorneå centralort (79 %) |
Kalix | 43 % | 48 % | 39 % | Kalix centrum (76 %) |
Överkalix | 43 % | 49 % | 37 % | Överkalix tätort (80 %) |
Pajala | 43 % | 50 % | 35 % | Pajala centralort (69 %) |
Älvsbyn | 42 % | 50 % | 34 % | Älvsbyn norra (61 %) |
Luleå | 39 % | 43 % | 35 % | Lulsundet (74 %) |
Boden | 36 % | 39 % | 33 % | Lundagård-Sveafältet (67 %) |
Piteå | 35 % | 39 % | 30 % | Centrala Piteå centrum (65 %) |
I Luleå har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.
57 procent av resorna är kortare än 15 minuter
SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.
Enligt analysen var 60 procent av resorna i kommuner som kategoriseras som större stad under fyra kilometer.

Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.