Vintern har kantats av stora tågförseningar. Newsworthy har samlat in ankomsttider under hela februari, för att se hur stor andel av tågen till Östergötlands län som var i tid under månaden.
I Östergötland var fyra procent av pendeltågenoch 14 procent av fjärrtågen mer än fem minuter försenade under februari.
Totalt var nio procent av de ankommande tågen i Östergötlands län mer än fem minuter försenade under februari, och fyra procent var så mycket som en kvart försenade, bland de tåg som angjorde någon av stationerna i länet.
Dagen med flest sena tåg var fredag den 9 februari, när 28 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under åtta dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 542 (SJ Snabbtåg) från Köpenhamn H den 5 februari. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 3 timmar och 13 minuter försenat när det nådde Mjölby klockan 20.52. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
De drygt 11 700 tåg vi samlat ankomsttider för1 när de passerade2 Östergötlands län under månaden, var sammanlagt 258 timmar och 29 minuter sena (i genomsnitt 2 minuter och 23 sekunder per tåg). Av förseningen stod fjärrtågen för större delen, 222 timmar och 39 minuter.
En procent av Östgötatågen var inställda under februari. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel vinterns vagnsbrist.
I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. I hela landet var andelen tåg som nådde sin slutstation inom fem minuter efter planerad ankomst tid i februari omkring 84 procent, enligt den data vi samlat in från Trafikverket. Insamlingsmetoden gör att den siffran inte är helt jämförbar med officiell statistik, men indikerar ändå att punktligheten i februari var låg i ett historiskt perspektiv. Under 2023 – det sämsta året för tågpunktlighet på över tio år – var andelen persontåg i tid som jämförelse 87,7 procent (det branschgemensamma målet är 95 procent).
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening |
---|---|---|
Köpenhamn H–Stockholm C (SJ Snabbtåg) | 27,5 % | 9 minuter och 22 sekunder |
Malmö C–Stockholm C (SJ Snabbtåg) | 27,2 % | 6 minuter och 50 sekunder |
Linköping C–Ljusdal (SJ InterCity) | 22,7 % | 6 minuter och 8 sekunder |
Gävle C–Linköping C (SJ InterCity) | 14,8 % | 3 minuter och 52 sekunder |
Norrköping C–Sala (Mälartåg) | 11,9 % | 2 minuter och 29 sekunder |
Linköping C–Sala (Mälartåg) | 8,3 % | 1 minut och 44 sekunder |
Norrköping C–Stockholm C (Mälartåg) | 8,3 % | 1 minut och 42 sekunder |
Linköping C–Stockholm C (SJ Snabbtåg) | 8,1 % | 1 minut och 44 sekunder |
Gävle C–Mjölby (TiB) | 7,1 % | 2 minuter och 19 sekunder |
Norrköping C–Tranås (Östgötapendel) | 6,4 % | 1 minut och 35 sekunder |
Kalmar C–Linköping C (Krösatågen) | 6,4 % | 1 minut och 21 sekunder |
Borlänge C–Mjölby (TiB) | 6,1 % | 2 minuter och 13 sekunder |
Linköping C–Västerås C (Mälartåg) | 5,9 % | 56 sekunder |
Motala C–Norrköping C (Östgötapendel) | 4,5 % | 1 minut |
Hultsfred–Linköping C (Krösatågen) | 2 % | 1 minut och 4 sekunder |
Mjölby–Motala C (Östgötapendel) | 1,9 % | 32 sekunder |
Mjölby–Norrköping C (Östgötapendel) | 1,2 % | 32 sekunder |
Mjölby–Tranås (Östgötapendel) | 1,1 % | 19 sekunder |

Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Östergötlands län.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.