Många förseningsdrabbade dagar i Dalarna under februari

Dalarnas län Järnväg

Under 26 av 29 dagar i februari var mer än var tionde tåg i Dalarnas län försenat. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.

Totalt var 24 procent av de ankommande tågen i Dalarnas län mer än fem minuter försenade under februari, och nio procent var så mycket som en kvart försenade, bland de tåg som angjorde någon av stationerna i länet.

Dagen med flest sena tåg var fredag den 23 februari, när 62 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 26 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format

Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 48 (SJ InterCity) från Stockholm C den 29 februari. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 4 timmar och 32 minuter försenat när det nådde Avesta Krylbo klockan 23.51. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.

De drygt 3 500 tåg vi samlat ankomsttider för1 när de passerade2 Dalarnas län under månaden, var sammanlagt 201 timmar och 1 minut sena (i genomsnitt 5 minuter och 47 sekunder per tåg).

Fyra procent av Dalatågen var inställda under februari. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel vinterns vagnsbrist.

I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. I hela landet var andelen tåg som nådde sin slutstation inom fem minuter efter planerad ankomst tid i februari omkring 84 procent, enligt den data vi samlat in från Trafikverket. Insamlingsmetoden gör att den siffran inte är helt jämförbar med officiell statistik, men indikerar ändå att punktligheten i februari var låg i ett historiskt perspektiv. Under 2023 – det sämsta året för tågpunktlighet på över tio år – var andelen persontåg i tid som jämförelse 87,7 procent (det branschgemensamma målet är 95 procent).

Förseningar på vanliga sträckor för tågen i Dalarna
Rutt (båda riktningar)Andel tåg mer än 5 minuter senaGenomsnittlig försening
Ludvika–Västerås C (TiB)38,1 %6 minuter och 42 sekunder
Gävle C–Örebro C (TiB)26,5 %7 minuter och 17 sekunder
Gävle C–Hallsberg (TiB)24,4 %5 minuter och 36 sekunder
Gävle C–Mjölby (TiB)22,9 %5 minuter och 2 sekunder
Falun C–Stockholm C (SJ InterCity)21,7 %9 minuter och 36 sekunder
Mora C–Stockholm C (SJ InterCity)20,2 %11 minuter och 4 sekunder
Borlänge C–Gävle C (TiB)20 %4 minuter och 31 sekunder
Borlänge C–Morastrand (TiB)14,7 %2 minuter och 41 sekunder
Borlänge C–Mora C (TiB)13,6 %2 minuter och 25 sekunder
Fagersta C–Gävle C (TiB)11,9 %3 minuter och 31 sekunder
För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan.
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer
Ladda ner i fler format

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
 >10 procent
 5–10 procent
 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Dalarnas län.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.