Så sena var tågen i Hallands län i februari

Hallands län Järnväg

Vintern har kantats av stora tågförseningar. Newsworthy har samlat in ankomsttider under hela februari, för att se hur stor andel av tågen till Hallands län som var i tid under månaden.

I Halland var fem procent av pendeltågenoch sex procent av fjärrtågen mer än fem minuter försenade under februari.

Totalt var fem procent av de ankommande tågen i Hallands län mer än fem minuter försenade under februari, och en procent var så mycket som en kvart försenade, bland de tåg som angjorde någon av stationerna i länet.

Dagen med flest sena tåg var fredag den 23 februari, när tolv procent av tågen var mer än fem minuter försenade.

Ladda ner i fler format

Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 11167 (Öresundståg) från Göteborg C den 21 februari. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 2 timmar och 39 minuter försenat när det nådde Halmstad C klockan 2.07. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.

De drygt 9 100 tåg vi samlat ankomsttider för1 när de passerade2 Hallands län under månaden, var sammanlagt 125 timmar och 45 minuter sena (i genomsnitt 1 minut och 17 sekunder per tåg). Av förseningen stod pendeltågen för större delen, 79 timmar och 19 minuter.

En procent av Hallandstågen var inställda under februari. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel vinterns vagnsbrist.

I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. I hela landet var andelen tåg som nådde sin slutstation inom fem minuter efter planerad ankomst tid i februari omkring 84 procent, enligt den data vi samlat in från Trafikverket. Insamlingsmetoden gör att den siffran inte är helt jämförbar med officiell statistik, men indikerar ändå att punktligheten i februari var låg i ett historiskt perspektiv. Under 2023 – det sämsta året för tågpunktlighet på över tio år – var andelen persontåg i tid som jämförelse 87,7 procent (det branschgemensamma målet är 95 procent).

Förseningar på vanliga sträckor för tågen i Halland
Rutt (båda riktningar)Andel tåg mer än 5 minuter senaGenomsnittlig försening
Halmstad C–Nässjö C (Krösatågen)8,2 %1 minut och 14 sekunder
Göteborg C–Malmö C (SJ Snabbtåg)7,5 %2 minuter och 11 sekunder
Göteborg C–Köpenhamn H (Öresundståg)7 %1 minut och 34 sekunder
Uddevalla C–Varberg (Västtågen)6,9 %1 minut och 7 sekunder
Halmstad C–Köpenhamn H (Öresundståg)6,1 %2 minuter och 6 sekunder
Göteborg C–Varberg (Västtågen)5,6 %1 minut och 23 sekunder
Göteborg C–Helsingborg C (Öresundståg)5,2 %2 minuter och 50 sekunder
Göteborg C–Hyllie (Öresundståg)5,2 %1 minut och 19 sekunder
Göteborg C–Halmstad C (Öresundståg)5,2 %1 minut och 46 sekunder
Göteborg C–Kungsbacka (Västtågen)4,4 %1 minut och 4 sekunder
Kungsbacka–Mölndal (Västtågen)3,6 %1 minut och 9 sekunder
Halmstad C–Helsingborg C (Pågatågen)3 %34 sekunder
Borås C–Varberg (Västtågen)2 %28 sekunder
Herrljunga C–Varberg (Västtågen)1,8 %31 sekunder
Halmstad C–Jönköping C (Krösatågen)1 %28 sekunder
För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan.
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer
Ladda ner i fler format

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
 >10 procent
 5–10 procent
 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Hallands län.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.