Vintern har kantats av stora tågförseningar. Newsworthy har samlat in ankomsttider under hela februari, för att se hur stor andel av tågen till Nyköpings kommun som var i tid under månaden.
Totalt var sju procent av de ankommande tågen vid Nyköping C mer än fem minuter försenade under februari, och två procent var så mycket som en kvart försenade, bland de tåg som angjorde Nyköping C.
Dagen med flest sena tåg var torsdag den 15 februari, när 22 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under sju dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 251 (Mälartåg) från Stockholm C den 14 februari. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 44 minuter försenat när det nådde Nyköping C klockan 23.29. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
Just Mälartåg-tågen mellan Stockholm C och Norrköping C var också de tåg som hade de största föreningen totalt under månaden, i genomsnitt 3 minuter och 49 sekunder per avgång när de kom till Nyköping.
De drygt 1 000 tåg vi samlat ankomsttider för1 när de passerade2 Nyköpings kommun under månaden, var sammanlagt 18 timmar och 15 minuter sena (i genomsnitt 1 minut och 16 sekunder per tåg).
En procent av Nyköpingstågen var inställda under februari. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel vinterns vagnsbrist.
I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. I hela landet var andelen tåg som nådde sin slutstation inom fem minuter efter planerad ankomst tid i februari omkring 84 procent, enligt den data vi samlat in från Trafikverket. Insamlingsmetoden gör att den siffran inte är helt jämförbar med officiell statistik, men indikerar ändå att punktligheten i februari var låg i ett historiskt perspektiv. Under 2023 – det sämsta året för tågpunktlighet på över tio år – var andelen persontåg i tid som jämförelse 87,7 procent (det branschgemensamma målet är 95 procent).
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening |
---|---|---|
Nyköping C–Stockholm C (Mälartåg) | 13,6 % | 2 minuter och 9 sekunder |
Norrköping C–Stockholm C (Mälartåg) | 6,1 % | 1 minut och 12 sekunder |

Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Nyköpings kommun.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.