Under 20 av 29 dagar i februari var mer än var tionde tåg vid Katrineholm C försenat. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.
Totalt var 17 procent av de ankommande tågen vid Katrineholm C mer än fem minuter försenade under februari, och nio procent var så mycket som en kvart försenade, bland de tåg som angjorde Katrineholm C.
Dagen med flest sena tåg var fredag den 23 februari, när 32 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 20 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 428 (SJ Snabbtåg) från Göteborg C den 23 februari. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 3 timmar och 33 minuter försenat när det nådde Katrineholm C klockan 15.09. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
De knappt 2 900 tåg vi samlat ankomsttider för1 när de passerade2 Katrineholms kommun under månaden, var sammanlagt 208 timmar och 54 minuter sena (i genomsnitt 4 minuter och 49 sekunder per tåg).
I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. I hela landet var andelen tåg som nådde sin slutstation inom fem minuter efter planerad ankomst tid i februari omkring 84 procent, enligt den data vi samlat in från Trafikverket. Insamlingsmetoden gör att den siffran inte är helt jämförbar med officiell statistik, men indikerar ändå att punktligheten i februari var låg i ett historiskt perspektiv. Under 2023 – det sämsta året för tågpunktlighet på över tio år – var andelen persontåg i tid som jämförelse 87,7 procent (det branschgemensamma målet är 95 procent).
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening |
---|---|---|
Oslo S–Stockholm C (SJ Snabbtåg) | 50 % | 16 minuter och 7 sekunder |
Karlstad C–Stockholm C (Tågab) | 23,3 % | 3 minuter och 56 sekunder |
Göteborg C–Stockholm C (SJ Snabbtåg) | 19,2 % | 5 minuter och 51 sekunder |
Linköping C–Stockholm C (SJ Snabbtåg) | 16,7 % | 3 minuter och 3 sekunder |
Norrköping C–Sala (Mälartåg) | 12,8 % | 2 minuter och 17 sekunder |
Hallsberg–Stockholm C (Mälartåg) | 10,7 % | 2 minuter och 16 sekunder |
Linköping C–Västerås C (Mälartåg) | 10,1 % | 1 minut och 31 sekunder |
Stockholm C–Vingåker (Mälartåg) | 8,9 % | 2 minuter och 5 sekunder |
Linköping C–Sala (Mälartåg) | 8,6 % | 2 minuter och 4 sekunder |

Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Katrineholms kommun.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.