Många förseningsdrabbade dagar vid Katrineholm C under februari

Katrineholms kommun Järnväg

Under 20 av 29 dagar i februari var mer än var tionde tåg vid Katrineholm C försenat. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.

Totalt var 17 procent av de ankommande tågen vid Katrineholm C mer än fem minuter försenade under februari, och nio procent var så mycket som en kvart försenade, bland de tåg som angjorde Katrineholm C.

Dagen med flest sena tåg var fredag den 23 februari, när 32 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 20 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format

Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 428 (SJ Snabbtåg) från Göteborg C den 23 februari. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 3 timmar och 33 minuter försenat när det nådde Katrineholm C klockan 15.09. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.

De knappt 2 900 tåg vi samlat ankomsttider för1 när de passerade2 Katrineholms kommun under månaden, var sammanlagt 208 timmar och 54 minuter sena (i genomsnitt 4 minuter och 49 sekunder per tåg).

I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. I hela landet var andelen tåg som nådde sin slutstation inom fem minuter efter planerad ankomst tid i februari omkring 84 procent, enligt den data vi samlat in från Trafikverket. Insamlingsmetoden gör att den siffran inte är helt jämförbar med officiell statistik, men indikerar ändå att punktligheten i februari var låg i ett historiskt perspektiv. Under 2023 – det sämsta året för tågpunktlighet på över tio år – var andelen persontåg i tid som jämförelse 87,7 procent (det branschgemensamma målet är 95 procent).

Förseningar på vanliga sträckor för tågen vid Katrineholm C
Rutt (båda riktningar)Andel tåg mer än 5 minuter senaGenomsnittlig försening
Oslo S–Stockholm C (SJ Snabbtåg)50 %16 minuter och 7 sekunder
Karlstad C–Stockholm C (Tågab)23,3 %3 minuter och 56 sekunder
Göteborg C–Stockholm C (SJ Snabbtåg)19,2 %5 minuter och 51 sekunder
Linköping C–Stockholm C (SJ Snabbtåg)16,7 %3 minuter och 3 sekunder
Norrköping C–Sala (Mälartåg)12,8 %2 minuter och 17 sekunder
Hallsberg–Stockholm C (Mälartåg)10,7 %2 minuter och 16 sekunder
Linköping C–Västerås C (Mälartåg)10,1 %1 minut och 31 sekunder
Stockholm C–Vingåker (Mälartåg)8,9 %2 minuter och 5 sekunder
Linköping C–Sala (Mälartåg)8,6 %2 minuter och 4 sekunder
För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan.
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer
Ladda ner i fler format

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
 >10 procent
 5–10 procent
 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Katrineholms kommun.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.