Vintern har kantats av stora tågförseningar. Newsworthy har samlat in ankomsttider under hela februari, för att se hur stor andel av tågen till Gnesta kommun som var i tid under månaden.
I Gnesta var två procent av pendeltågenoch nio procent av fjärrtågen mer än fem minuter försenade under februari.
Totalt var sex procent av de ankommande tågen vid Gnesta mer än fem minuter försenade under februari, och två procent var så mycket som en kvart försenade, bland de tåg som angjorde Gnesta.
Dagen med flest sena tåg var tisdag den 27 februari, när 16 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under sju dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 129 (Mälartåg) från Stockholm C den 29 februari. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 1 timme och 8 minuter försenat när det nådde Gnesta klockan 12.41. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
Just Mälartåg-tågen mellan Stockholm C och Hallsberg var också de tåg som hade de största föreningen totalt under månaden, i genomsnitt 7 minuter och 20 sekunder per avgång när de kom till Gnesta.
De drygt 1 900 tåg vi samlat ankomsttider för1 när de passerade2 Gnesta kommun under månaden, var sammanlagt 27 timmar och 11 minuter sena (i genomsnitt 1 minut och 23 sekunder per tåg). Av förseningen stod fjärrtågen för större delen, 21 timmar och 10 minuter.
I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. I hela landet var andelen tåg som nådde sin slutstation inom fem minuter efter planerad ankomst tid i februari omkring 84 procent, enligt den data vi samlat in från Trafikverket. Insamlingsmetoden gör att den siffran inte är helt jämförbar med officiell statistik, men indikerar ändå att punktligheten i februari var låg i ett historiskt perspektiv. Under 2023 – det sämsta året för tågpunktlighet på över tio år – var andelen persontåg i tid som jämförelse 87,7 procent (det branschgemensamma målet är 95 procent).
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening |
---|---|---|
Stockholm C–Vingåker (Mälartåg) | 13,2 % | 2 minuter och 28 sekunder |
Hallsberg–Stockholm C (Mälartåg) | 9 % | 2 minuter och 4 sekunder |

Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Gnesta kommun.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.