Under 26 av 29 dagar i februari var mer än var tionde tåg i Gävle kommun försenat. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.
Totalt var 18 procent av de ankommande tågen i Gävle kommun mer än fem minuter försenade under februari, och åtta procent var så mycket som en kvart försenade, bland de tåg som angjorde någon av stationerna Furuvik och Gävle C.
Dagen med flest sena tåg var onsdag den 14 februari, när 34 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 26 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 575 (SJ Snabbtåg) från Umeå C den 25 februari. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 7 timmar och 15 minuter försenat när det nådde Gävle C klockan 21.25. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
De drygt 5 200 tåg vi samlat ankomsttider för1 när de passerade2 Gävle kommun under månaden, var sammanlagt 297 timmar sena (i genomsnitt 5 minuter och 42 sekunder per tåg).
I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. I hela landet var andelen tåg som nådde sin slutstation inom fem minuter efter planerad ankomst tid i februari omkring 84 procent, enligt den data vi samlat in från Trafikverket. Insamlingsmetoden gör att den siffran inte är helt jämförbar med officiell statistik, men indikerar ändå att punktligheten i februari var låg i ett historiskt perspektiv. Under 2023 – det sämsta året för tågpunktlighet på över tio år – var andelen persontåg i tid som jämförelse 87,7 procent (det branschgemensamma målet är 95 procent).
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening |
---|---|---|
Riksgränsen–Stockholm C (Vy Nattåg) | 46,2 % | 39 minuter och 2 sekunder |
Luleå–Stockholm C (Vy Nattåg) | 42,1 % | 29 minuter och 15 sekunder |
Gävle C–Hallsberg (TiB) | 37 % | 11 minuter och 28 sekunder |
Duved–Stockholm C (SJ InterCity) | 35,2 % | 15 minuter och 39 sekunder |
Gävle C–Örebro C (TiB) | 34,5 % | 8 minuter och 48 sekunder |
Gävle C–Mjölby (TiB) | 33,3 % | 8 minuter och 27 sekunder |
Ljusdal–Stockholm C (SJ InterCity) | 31,9 % | 6 minuter och 40 sekunder |
Stockholm C–Umeå C (SJ Snabbtåg) | 31,5 % | 14 minuter och 29 sekunder |
Stockholm C–Östersund C (SJ Snabbtåg) | 26,3 % | 7 minuter och 16 sekunder |
Gävle C–Linköping C (SJ InterCity) | 23,5 % | 8 minuter och 34 sekunder |
Linköping C–Ljusdal (SJ InterCity) | 21,6 % | 6 minuter och 13 sekunder |
Borlänge C–Gävle C (TiB) | 20,5 % | 4 minuter och 25 sekunder |
Gävle C–Ljusdal (X-Tåget) | 17,2 % | 3 minuter och 30 sekunder |
Stockholm C–Sundsvall C (SJ Snabbtåg) | 17,1 % | 6 minuter och 22 sekunder |
Gävle C–Sundsvall C (X-Tåget) | 10 % | 1 minut och 21 sekunder |
Gävle C–Sundsvall V (X-Tåget) | 8,8 % | 1 minut och 48 sekunder |
Gävle C–Uppsala C (Mälartåg) | 6,4 % | 1 minut och 16 sekunder |

Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Gävle kommun.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.