Många förseningsdrabbade dagar i Landskrona under februari

Landskrona kommun Järnväg

Under tolv av 29 dagar i februari var mer än var tionde tåg i Landskrona kommun försenat. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.

I Landskrona var nio procent av pendeltågenoch 16 procent av fjärrtågen mer än fem minuter försenade under februari.

Totalt var tio procent av de ankommande tågen i Landskrona kommun mer än fem minuter försenade under februari, och tre procent var så mycket som en kvart försenade, bland de tåg som angjorde någon av stationerna Glumslöv, Häljarp och Landskrona.

Dagen med flest sena tåg var torsdag den 1 februari, när 30 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under tolv dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format

De drygt 4 100 tåg vi samlat ankomsttider för1 när de passerade2 Landskrona kommun under månaden, var sammanlagt 107 timmar och 31 minuter sena (i genomsnitt 1 minut och 44 sekunder per tåg). Av förseningen stod pendeltågen för större delen, 105 timmar och 5 minuter.

En procent av Landskronatågen var inställda under februari. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel vinterns vagnsbrist.

I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. I hela landet var andelen tåg som nådde sin slutstation inom fem minuter efter planerad ankomst tid i februari omkring 84 procent, enligt den data vi samlat in från Trafikverket. Insamlingsmetoden gör att den siffran inte är helt jämförbar med officiell statistik, men indikerar ändå att punktligheten i februari var låg i ett historiskt perspektiv. Under 2023 – det sämsta året för tågpunktlighet på över tio år – var andelen persontåg i tid som jämförelse 87,7 procent (det branschgemensamma målet är 95 procent).

Förseningar på vanliga sträckor för tågen i Landskrona
Rutt (båda riktningar)Andel tåg mer än 5 minuter senaGenomsnittlig försening
Helsingborg C–Ystad (Pågatågen)22,4 %6 minuter och 25 sekunder
Helsingborg C–Hyllie (Pågatågen)12,8 %1 minut och 54 sekunder
Helsingborg C–Malmö C (Öresundståg)11,4 %2 minuter och 5 sekunder
Göteborg C–Köpenhamn H (Öresundståg)9,8 %1 minut och 44 sekunder
Halmstad C–Köpenhamn H (Öresundståg)9,6 %1 minut och 24 sekunder
Helsingborg C–Trelleborg (Pågatågen)9,6 %1 minut och 49 sekunder
Helsingborg C–Köpenhamn H (Öresundståg)8,3 %1 minut och 30 sekunder
Göteborg C–Malmö C (Öresundståg)5,2 %55 sekunder
Göteborg C–Hyllie (Öresundståg)4,3 %35 sekunder
För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan.
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer
Ladda ner i fler format

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
 >10 procent
 5–10 procent
 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Landskrona kommun.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.