Så sena var tågen vid Laholm i februari

Laholms kommun Järnväg

Vintern har kantats av stora tågförseningar. Newsworthy har samlat in ankomsttider under hela februari, för att se hur stor andel av tågen till Laholms kommun som var i tid under månaden.

I Laholm var fem procent av pendeltågenoch åtta procent av fjärrtågen mer än fem minuter försenade under februari.

Totalt var fem procent av de ankommande tågen vid Laholm mer än fem minuter försenade under februari, och två procent var så mycket som en kvart försenade, bland de tåg som angjorde Laholm.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 28 februari, när 15 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under fyra dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format

Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 11167 (Öresundståg) från Göteborg C den 21 februari. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 2 timmar och 33 minuter försenat när det nådde Laholm klockan 2.23. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.

Just tåg 11167 mellan Göteborg C och Helsingborg C var också de tåg som hade den största förseningen totalt under månaden, i genomsnitt 6 minuter och 6 sekunder per avgång när de kom till Laholms kommun.

De knappt 1 500 tåg vi samlat ankomsttider för1 när de passerade2 Laholms kommun under månaden, var sammanlagt 25 timmar och 26 minuter sena (i genomsnitt 1 minut och 9 sekunder per tåg). Av förseningen stod pendeltågen för större delen, 21 timmar och 1 minut.

I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. I hela landet var andelen tåg som nådde sin slutstation inom fem minuter efter planerad ankomst tid i februari omkring 84 procent, enligt den data vi samlat in från Trafikverket. Insamlingsmetoden gör att den siffran inte är helt jämförbar med officiell statistik, men indikerar ändå att punktligheten i februari var låg i ett historiskt perspektiv. Under 2023 – det sämsta året för tågpunktlighet på över tio år – var andelen persontåg i tid som jämförelse 87,7 procent (det branschgemensamma målet är 95 procent).

Förseningar på vanliga sträckor för tågen vid Laholm
Rutt (båda riktningar)Andel tåg mer än 5 minuter senaGenomsnittlig försening
Göteborg C–Helsingborg C (Öresundståg)10 %3 minuter och 47 sekunder
Göteborg C–Köpenhamn H (Öresundståg)6,3 %1 minut och 15 sekunder
Göteborg C–Hyllie (Öresundståg)5,4 %1 minut och 21 sekunder
Halmstad C–Helsingborg C (Pågatågen)2,6 %25 sekunder
Halmstad C–Köpenhamn H (Öresundståg)2,6 %1 minut och 7 sekunder
Göteborg C–Malmö C (Öresundståg)1,8 %31 sekunder
För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan.
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer
Ladda ner i fler format

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
 >10 procent
 5–10 procent
 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Laholms kommun.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.