Vintern har kantats av stora tågförseningar. Newsworthy har samlat in ankomsttider under hela februari, för att se hur stor andel av tågen till Båstads kommun som var i tid under månaden.
I Båstad var fyra procent av pendeltågenoch sju procent av fjärrtågen mer än fem minuter försenade under februari.
Totalt var fem procent av de ankommande tågen i Båstads kommun mer än fem minuter försenade under februari, och två procent var så mycket som en kvart försenade, bland de tåg som angjorde någon av stationerna Båstad och Förslöv.
Dagen med flest sena tåg var onsdag den 28 februari, när tolv procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under fyra dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 11167 (Öresundståg) från Göteborg C den 21 februari. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 2 timmar och 32 minuter försenat när det nådde Båstad klockan 2.29. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
Just tåg 11167 mellan Göteborg C och Helsingborg C var också de tåg som hade den största förseningen totalt under månaden, i genomsnitt 6 minuter och 6 sekunder per avgång när de kom till Båstads kommun.
De drygt 2 700 tåg vi samlat ankomsttider för1 när de passerade2 Båstads kommun under månaden, var sammanlagt 30 timmar och 29 minuter sena (i genomsnitt 58 sekunder per tåg). Av förseningen stod pendeltågen för större delen, 26 timmar och 9 minuter.
I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. I hela landet var andelen tåg som nådde sin slutstation inom fem minuter efter planerad ankomst tid i februari omkring 84 procent, enligt den data vi samlat in från Trafikverket. Insamlingsmetoden gör att den siffran inte är helt jämförbar med officiell statistik, men indikerar ändå att punktligheten i februari var låg i ett historiskt perspektiv. Under 2023 – det sämsta året för tågpunktlighet på över tio år – var andelen persontåg i tid som jämförelse 87,7 procent (det branschgemensamma målet är 95 procent).
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening |
---|---|---|
Göteborg C–Helsingborg C (Öresundståg) | 8,3 % | 3 minuter och 51 sekunder |
Göteborg C–Köpenhamn H (Öresundståg) | 6,4 % | 1 minut och 13 sekunder |
Göteborg C–Hyllie (Öresundståg) | 5,4 % | 1 minut och 20 sekunder |
Halmstad C–Köpenhamn H (Öresundståg) | 4 % | 1 minut och 17 sekunder |
Förslöv–Helsingborg C (Pågatågen) | 2,9 % | 36 sekunder |
Halmstad C–Helsingborg C (Pågatågen) | 2,6 % | 23 sekunder |
Göteborg C–Malmö C (Öresundståg) | 1,8 % | 32 sekunder |

Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Båstads kommun.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.