Nya flygvanor efter pandemin – här är de populäraste destinationerna i Västra Götaland

Västra Götalands län Flygtrafik
flygplan i luften

Antalet flygresor planar ut på en lägre nivå än innan den stora pandeminedgången. Och sättet vi flyger på verkar också ha förändrats. Newsworthy har i samarbete med Sveriges Natur dykt ner i flygstatistiken efter pandemin.

Förra månaden reste drygt 334 700 flygpassagerare till eller från Västra Götaland. Det är ungefär lika många som under samma månad förra året, och Västra Götalands­flygplatserna följer därmed trenden i riket som helhet, där flygandet nu alltså tycks ha planat efter den första postpandemi-periodens ökning. Antalet passagerare var 24 procent längre än januarimånaderna närmast innan pandemin.

Diagram som visar passagerarantalets utveckling.
Ladda ner i fler format

Lejonparten av flygtrafiken i länet gick till och från Landvetter.
FlygplatsPassagerare i januariAndel av passagerarna i länet
Göteborg-Landvetter flygplats333 644100 %
Trollhättan−Vänersborgs flygplats1 075<1 %

I hela landet gjordes ungefär 2,2 miljoner resor till och från svenska flygplatser förra månaden – lite färre än i januari året innan. Det bekräftar en trend som har synts i statistiken sedan i somras: Flygresandet tycks plana ut på en lägre nivå än innan pandemin. Om den tendensen står sig, skulle det kunna betyda att Sverige har passerat ett slags ”peak flyg”.

Nya, närmare resmål?

Jämfört med åren närmast före pandemin flyger en mindre andel av resenärerna från Västra Götaland inrikes. Av utrikesdestinationer har de europeiska ökat, och de utomeuropeiska minskat. Det kan vara en effekt av enskilda nerlagda linjer, men speglar också en trend som syns i hela landet.

DestinationAndel av passagerarnaAndel före pandemin
Inrikes12,9 %21,9 %
Europa81,9 %72,5 %
Övriga världen5,2 %5,6 %

För de tio statliga flygplatserna i landet publicerar Swedavia statistik över vart passagerarna reser. Där ingår Landvetter. Köpenhamn, Stockholm, London, Palma och Helsingfors är exempel på destinationer som minskat märkbart i passagerarantal i Västra Götaland jämfört med före pandemin.

Toppdestinationer vid Göteborg-Landvetter flygplats
2023
DestinationPassagerare
1: Stockholm618 420
2: London (Storbritannien)368 784
3: Frankfurt (Tyskland)350 630
4: Amsterdam (Nederländerna)304 951
5: München (Tyskland)228 898
6: Malaga (Spanien)195 495
7: Alicante (Spanien)188 848
8: Helsingfors (Finland)154 129
9: Istanbul (Turkiet)142 702
10: Köpenhamn (Danmark)139 525
11: Gdansk (Polen)137 039
12: Zürich (Schweiz)134 690
13: Bryssel (Belgien)131 104
14: Paris (Frankrike)125 462
15: Gran Canaria (Spanien)103 157
16: Palma (Spanien)89 467
17: Warszawa (Polen)88 279
18: Antalya (Turkiet)84 712
19: Barcelona (Spanien)72 467
20: Riga (Lettland)66 927
2015–2019
DestinationPassagerare (genomsnitt)
1: Stockholm1 288 286
2: London (Storbritannien)617 728
3: Frankfurt (Tyskland)373 654
4: Amsterdam (Nederländerna)344 926
5: Köpenhamn (Danmark)296 225
6: Helsingfors (Finland)223 598
7: München (Tyskland)215 170
8: Bryssel (Belgien)186 792
9: Istanbul (Turkiet)174 080
10: Berlin (Tyskland)171 877
11: Paris (Frankrike)139 052
12: Gran Canaria (Spanien)137 933
13: Malaga (Spanien)137 856
14: Palma (Spanien)137 267
15: Alicante (Spanien)129 906
16: Barcelona (Spanien)96 069
17: Antalya (Turkiet)88 556
18: Chania (Grekland)83 676
19: Oslo (Norge)74 564
20: Rhodos (Grekland)74 195
Här visas de 20 största destinationerna med minst 20 passagerare per år.

Destinationsstatistiken visar bara resenärernas första anhalt – många av toppdestinationerna är bytesflygplatser för vidare resor. Om vi tittar på populära semestermål dit framförallt charterbolag flyger, och dit få reser för att byta flyg, finns en tydlig tendens i datan för hela landet att resorna blivit kortare. Medan mer närliggande resmål som Mallorca och Grekland nästan helt kommit tillbaka efter pandmitappet, har många långväga inte gjort det. Tydligaste är det västerut – flygplatserna i Florida och Karibien tar emot betydligt färre svenska flygpassagerare nu än före pandemin.

Inom Europa är den tydligaste skillnaden att Berlin tappat en stor del av sina svenska flygresenärer. Flygtrafiken till från svenska flygplatser till Berlin föll redan efter flygbolaget Air Berlins konkurs 2017, men den stora skillnaden syns i återhämtningen efter pandemin. Där ligger Berlintrafiken långt ifrån övriga europeiska storstäder, och i fjol reste bara hälften så många passagerare till någon av Berlinflygplatserna som för 10 år sedan, och drygt 200 000 färre än 2019.

Under samma period som Berlinflyget tappat 200 000 passagerare har SJ startat, och Snälltåget utökat sina nattågsförbindelser till Hamburg och Berlin. För tågtrafik finns ingen detaljerad passagerarstatistik att tillgå i Sverige, men Snälltåget uppger i ett mejl att de fraktade omkring 100 000 passagerare på Hamburg/Berlin-sträckan under 2023. Det betyder att det finns åtminstone ett teoretiskt utrymme för en nattågseffekt på flyget här.

Även om flygresandet just nu tycks ha planat ut, bedömer Transportstyrelsen i sin senaste prognos från september 2023 att det kommer att ta fart igen, och fortsätta växa under 2020-talet. De baserar sin bedömning på att flygandet historiskt har vuxit mer eller mindre i takt med BNP-utvecklingen.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.