Nya flygvanor efter pandemin – här är de populäraste destinationerna i Stockholm

Stockholms län Flygtrafik
flygplan i luften

Antalet flygresor planar ut på en lägre nivå än innan den stora pandeminedgången. Och sättet vi flyger på verkar också ha förändrats. Newsworthy har i samarbete med Sveriges Natur dykt ner i flygstatistiken efter pandemin.

Förra månaden reste omkring 1 506 600 flygpassagerare till eller från Stockholms län. Det är ungefär lika många som under samma månad förra året, och Stockholms­flygplatserna följer därmed trenden i riket som helhet, där flygandet nu alltså tycks ha planat efter den första postpandemi-periodens ökning. Antalet passagerare var 20 procent längre än januarimånaderna närmast innan pandemin.

Diagram som visar passagerarantalets utveckling.
Ladda ner i fler format

Lejonparten av flygtrafiken i länet gick till och från Arlanda.
FlygplatsPassagerare i januariAndel av passagerarna i länet
Stockholm−Arlanda flygplats1 431 41795 %
Stockholm−Bromma flygplats75 1815 %

I hela landet gjordes ungefär 2,2 miljoner resor till och från svenska flygplatser förra månaden – lite färre än i januari året innan. Det bekräftar en trend som har synts i statistiken sedan i somras: Flygresandet tycks plana ut på en lägre nivå än innan pandemin. Om den tendensen står sig, skulle det kunna betyda att Sverige har passerat ett slags ”peak flyg”.

Nya, närmare resmål?

I Stockholm har toppdestinationerna Malmö minskat i passagerarantal jämfört med före pandemin, liksom bland annat Göteborg, Berlin, Umeå och Frankfurt.

Toppdestinationer vid Stockholm−Bromma flygplats
2023
DestinationPassagerare
1: Malmö260 665
2: Visby190 010
3: Bryssel (Belgien)145 333
4: Ängelholm123 274
5: Göteborg110 988
6: Umeå80 226
7: Halmstad74 101
8: Ronneby53 721
9: Kalmar45 367
10: Kristianstad21 598
11: Östersund20 186
12: Trollhättan15 285
13: Helsingfors (Finland)14 358
14: Växjö10 145
15: Århus (Danmark)8 849
16: Skellefteå4 439
17: Sälen2 794
18: Stockholm664
19: Salzburg (Österrike)568
20: Tammerfors (Finland)511
2015–2019
DestinationPassagerare (genomsnitt)
1: Malmö520 801
2: Göteborg409 901
3: Visby226 700
4: Umeå221 532
5: Ängelholm205 689
6: Bryssel (Belgien)168 839
7: Helsingfors (Finland)115 700
8: Östersund112 755
9: Halmstad107 348
10: Ronneby88 028
11: Kalmar82 373
12: Växjö70 619
13: Sundsvall–Timrå67 449
14: Trollhättan41 461
15: Århus (Danmark)11 967
16: Kristianstad10 907
17: Jönköping4 356
18: Tallinn (Estland)2 024
19: Vilnius (Litauen)1 606
20: Paris (Frankrike)1 391
Här visas de 20 största destinationerna med minst 20 passagerare per år.
Toppdestinationer vid Stockholm−Arlanda flygplats
2023
DestinationPassagerare
1: London (Storbritannien)1 364 019
2: Köpenhamn (Danmark)1 180 576
3: Oslo (Norge)1 089 467
4: Helsingfors (Finland)1 022 085
5: Luleå943 345
6: Amsterdam (Nederländerna)778 106
7: Paris (Frankrike)652 784
8: Umeå567 428
9: Malaga (Spanien)528 964
10: Frankfurt (Tyskland)514 106
11: Göteborg507 572
12: Istanbul (Turkiet)464 674
13: München (Tyskland)458 108
14: Wien (Österrike)409 207
15: Zürich (Schweiz)386 545
16: Alicante (Spanien)382 517
17: Barcelona (Spanien)342 362
18: Berlin (Tyskland)341 473
19: Malmö323 351
20: Skellefteå310 090
2015–2019
DestinationPassagerare (genomsnitt)
1: London (Storbritannien)1 499 785
2: Köpenhamn (Danmark)1 487 044
3: Oslo (Norge)1 392 324
4: Helsingfors (Finland)1 195 195
5: Luleå1 057 050
6: Göteborg878 867
7: Amsterdam (Nederländerna)820 590
8: Umeå709 320
9: Frankfurt (Tyskland)685 857
10: Malmö630 976
11: Paris (Frankrike)620 852
12: Berlin (Tyskland)524 172
13: München (Tyskland)516 114
14: Istanbul (Turkiet)477 749
15: Zürich (Schweiz)401 730
16: Malaga (Spanien)399 462
17: Östersund346 554
18: Palma (Spanien)343 869
19: Barcelona (Spanien)336 214
20: New York (USA)324 444
Här visas de 20 största destinationerna med minst 20 passagerare per år.

Destinationsstatistiken visar bara resenärernas första anhalt – många av toppdestinationerna är bytesflygplatser för vidare resor. Om vi tittar på populära semestermål dit framförallt charterbolag flyger, och dit få reser för att byta flyg, finns en tydlig tendens i datan för hela landet att resorna blivit kortare. Medan mer närliggande resmål som Mallorca och Grekland nästan helt kommit tillbaka efter pandmitappet, har många långväga inte gjort det. Tydligaste är det västerut – flygplatserna i Florida och Karibien tar emot betydligt färre svenska flygpassagerare nu än före pandemin.

Inom Europa är den tydligaste skillnaden att Berlin tappat en stor del av sina svenska flygresenärer. Flygtrafiken till från svenska flygplatser till Berlin föll redan efter flygbolaget Air Berlins konkurs 2017, men den stora skillnaden syns i återhämtningen efter pandemin. Där ligger Berlintrafiken långt ifrån övriga europeiska storstäder, och i fjol reste bara hälften så många passagerare till någon av Berlinflygplatserna som för 10 år sedan, och drygt 200 000 färre än 2019.

Under samma period som Berlinflyget tappat 200 000 passagerare har SJ startat, och Snälltåget utökat sina nattågsförbindelser till Hamburg och Berlin. För tågtrafik finns ingen detaljerad passagerarstatistik att tillgå i Sverige, men Snälltåget uppger i ett mejl att de fraktade omkring 100 000 passagerare på Hamburg/Berlin-sträckan under 2023. Det betyder att det finns åtminstone ett teoretiskt utrymme för en nattågseffekt på flyget här.

Även om flygresandet just nu tycks ha planat ut, bedömer Transportstyrelsen i sin senaste prognos från september 2023 att det kommer att ta fart igen, och fortsätta växa under 2020-talet. De baserar sin bedömning på att flygandet historiskt har vuxit mer eller mindre i takt med BNP-utvecklingen.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.