Under fjärde kvartalet var hälften av alla nyregistrerade bilar i Jönköpings kommun rena elbilar eller laddhybrider, en ökning jämfört med kvartalet innan. Detta trots att den slopade elbilsbonusen nu får elektrifieringen att stanna av.
Under fjärde kvartalet 2023 var 46 procent av alla nyregistrerade personbilar i Jönköpings kommun laddbara (sammanlagt registrerades 1 429 nya bilar). Merparten av de laddbara bilarna var rena elbilar (30 procent av alla).
Fossildrivna bilar utgjorde 53 procent av nyregistreringarna (då räknar vi även elhybrider som fossilbilar).

Ladda ner i fler format
De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Under 2023 fortsatte utvecklingen, även om ökningstakten har mattats av.
I Jönköpings kommun var andelen laddbara bilar under fjärde kvartalet också lägre än under fjärde kvartalet 2022 då rekordet hittills noterades (62 procent).

Ladda ner i fler format
Avstannad elektrifiering
I november 2022 slopade regeringen med kort varsel elbilsbonuen. På grund av långa leveranstider har det dröjt innan effekterna av regeländringen börjat synas i statistiken.
Sett till hela 2023 ökade andelen elbilar något jämfört med 2022 i landet i stort, men en skillnad jämfört med tidigare är att det framför allt är företag som driver utvecklingen, snarare än privatpersioner. Konjunkturläget och den slopade bonusen gör att betydligt färre privatpersoner köper nya elbilar, skriver branschorganisationen Mobility Sweden i ett pressmeddelande. De förutspår en minskad elektrifieringstakt under 2024.
En annan trend är att laddhybriderna är på fortsatt nedgång. I Jönköpings kommun registrerades det under det senaste kvartalet 434 elbilar och 220 laddhybrider. Följande graf visar utvecklingen över tid.

Ladda ner i fler format
Lista: Här säljs det flest laddbara bilar
I hela landet var 60 procent av alla nya bilar laddbara under fjärde kvartalet. Det är framför allt Stockholms län som drar upp snittet, vilket till stor del förklaras av att många leasingföretag har sitt säte i länet. I Jönköpings län var 48 procent av nyregistrerade bilar laddbara.

Ladda ner i fler format
Jämfört med andra kommuner säljs det förhållandevis få elbilar och laddhybrider i Jönköpings kommun. Under fjärde kvartalet var nyregistreringen 77:e lägst i hela landet (bland 290 kommuner).
Kommun | Andel laddbara | Antal elbilar | Antal laddhybrider | Antal nya bilar totalt | |
---|---|---|---|---|---|
Gnosjö | 67 % | 34 | 11 | 67 | |
Gislaved | 67 % | 63 | 35 | 146 | |
Vaggeryd | 66 % | 29 | 13 | 64 | |
Mullsjö | 58 % | 8 | 7 | 26 | |
Sävsjö | 55 % | 9 | 13 | 40 | |
Värnamo | 55 % | 128 | 78 | 376 | |
Eksjö | 51 % | 18 | 8 | 51 | |
Tranås | 49 % | 25 | 13 | 78 | |
Vetlanda | 48 % | 52 | 19 | 147 | |
Nässjö | 47 % | 58 | 17 | 158 | |
Jönköping | 46 % | 434 | 220 | 1429 | |
Aneby | 43 % | 9 | 0 | 21 | |
Habo | 18 % | 31 | 5 | 199 |
Notera att siffrorna avser var bilarna är registrerade. Leasingbilar är registrerade i den kommun där uthyraren har sitt säte.