Andelen niondeklassare som blev behöriga för gymnasiet låg relativt stilla i Norrbottens län i fjol. Men på Malmens friskola, Nya Läroverket och Silverskolan klarade samtliga elever kraven. Så gick det för din skola – hela listan.
85 procent av eleverna som gick ut nian i Norrbottens län i våras var behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Det är en ungefär lika stor andel som året innan.
Högst andel behöriga i Norrbottens län har Malmens friskola i Gällivare, Nya Läroverket i Luleå och Silverskolan i Arjeplog. Där klarade samtliga elever kraven.
Länets lägsta andel behöriga finns i Gränsskolan i Haparanda kommun, 56 procent. Skolan tillhör den tiondel av skolorna i hela landet med lägst andel behöriga.
Skola | Kommun | Andel behöriga till yrkesprogram, föregående år i parentes | Genomsnittligt meritvärde | Antal elever |
---|---|---|---|---|
Malmens friskola | Gällivare | 100 % (100 %) | 256,5 | 24 |
Nya Läroverket | Luleå | 100 % (92 %) | 252,4 | 41 |
Silverskolan | Arjeplog | 100 % (≈100 %) | 228,6 | 22 |
Thoren Framtid Vargen | Kiruna | ≈100 % (≈100 %) | 271,4 | 26 |
Östra skolan | Jokkmokk | ≈100 % (81 %) | 248,4 | 30 |
Innovitaskolan Kalix | Kalix | ≈100 % (59 %) | 242,5 | 16 |
Noblaskolan Boden | Boden | ≈100 % (91 %) | 241,8 | 67 |
Kråkbergsskolan 7-9 | Luleå | ≈100 % (≈100 %) | 239,8 | 72 |
Montessoriskolan F-9 | Luleå | ≈100 % (80 %) | 229,3 | 27 |
Karesuando skola | Kiruna | ≈100 % (100 %) | 229,1 | 11 |
Nya Läroverket Bergnäset | Luleå | ≈100 % (≈100 %) | 225,7 | 38 |
Svarträvens skola 4-9 | Övertorneå | ≈100 % (≈100 %) | 215,6 | 19 |
Sjulnässkolan | Piteå | ≈100 % (≈100 %) | 214,9 | 38 |
Brönjaskolan | Boden | 95 % (76 %) | 227,6 | 117 |
Pitholmsskolan 7-9 | Piteå | 93 % (≈100 %) | 225,5 | 75 |
Stadsöskolan 7-9 | Luleå | 93 % (≈100 %) | 244,9 | 95 |
Porsnässkolan | Piteå | 92 % (90 %) | 229,8 | 64 |
Älvåkraskolan | Älvsbyn | 92 % (92 %) | 231,1 | 76 |
Björkskataskolan 7-9 | Luleå | 92 % (95 %) | 238,3 | 119 |
Bergskolan 7-9 | Luleå | 91 % (85 %) | 224,8 | 110 |
Fridhemsskolan | Arvidsjaur | 91 % (≈100 %) | 224,2 | 76 |
Christinaskolan | Piteå | 89 % (88 %) | 226,0 | 120 |
Manhemsskolan | Kalix | 88 % (87 %) | 222,2 | 133 |
Hortlax skola | Piteå | 87 % (91 %) | 222,2 | 96 |
Pajala Centralskola | Pajala | 86 % (≈100 %) | 233,0 | 44 |
Örnässkolan 7-9 | Luleå | 86 % (94 %) | 216,1 | 100 |
Råneskolan 7-9 | Luleå | 85 % (≈100 %) | 231,9 | 33 |
Högalidskolan 7-9 | Kiruna | 83 % (83 %) | 205,9 | 94 |
Hertsöskolan 7-9 | Luleå | 83 % (87 %) | 207,1 | 69 |
Fria Emilia | Boden | 82 % (≈100 %) | 217,0 | 27 |
Sjöparksskolan B | Gällivare | 78 % (87 %) | 213,2 | 68 |
Nya Raketskolan 7-9 | Kiruna | 76 % (86 %) | 203,8 | 78 |
Solanderskolan | Piteå | 76 % (77 %) | 188,6 | 41 |
Stureskolan | Boden | 74 % (73 %) | 204,5 | 97 |
Sjöparksskolan A | Gällivare | 74 % (78 %) | 205,0 | 65 |
Residensskolan 7-9 | Luleå | 70 % (78 %) | 195,2 | 74 |
Innovitaskolan Luleå | Luleå | 69 % (..) | 197,3 | 16 |
Tunaskolan 7-9 | Luleå | 68 % (79 %) | 193,7 | 60 |
Gränsskolan | Haparanda | 56 % (62 %) | 168,7 | 110 |
Hakkas Centralskola | Gällivare | .. (..) | 226,3 | 10 |
Strandskolan | Överkalix | .. (..) | 172,7 | 13 |
Överkalix Friskola | Överkalix | .. (..) | .. | .. |
Vuollerims Friskola | Jokkmokk | .. (..) | .. | .. |
Kangos Kultur- o ekologiskola | Pajala | .. (..) | .. | .. |
Hietaniemi Friskoleförening | Övertorneå | .. (100 %) | .. | .. |
Gårdbyskolan | Pajala | .. (..) | .. | .. |
Abisko skola | Kiruna | .. (..) | .. | .. |
Vittangi skola | Kiruna | .. (..) | .. | .. |
Friskolan Hjärtat i Vidsel | Älvsbyn | .. (–) | .. | .. |
Svanstein skola Diamanten | Övertorneå | .. (100 %) | .. | .. |
För att vara behörig till gymnasieskolans yrkesprogram krävs godkända betyg i åtta ämnen. För högskoleförberedande program krävs godkända betyg i tolv ämnen – och dessutom finns tre olika behörighetskrav beroende på vilket program det avser.
I riket som helhet låg andelen elever i nian som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram på 85 procent – ungefär på samma nivå som året innan. Andelen var högre bland flickor (86 procent) än bland pojkar (85 procent). Den var också högre bland elever med svensk bakgrund än med utländsk bakgrund (elever födda utomlands samt elever födda i Sverige med båda föräldrarna födda utomlands). Men störst betydelse för resultaten har föräldrarnas utbildningsbakgrund, konstaterar Skolverket. Det är ett mönster som återfinns i internationella studier.