Andelen niondeklassare som blev behöriga för gymnasiet låg relativt stilla i Gävleborgs län i fjol. Men på Sandvikens Internationella Montessoriskola klarade samtliga elever kraven. Så gick det för din skola – hela listan.
82 procent av eleverna som gick ut nian i Gävleborgs län i våras var behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Det är en ungefär lika stor andel som året innan.
Högst andel behöriga i Gävleborgs län har Sandvikens Internationella Montessoriskola i Sandviken. Där klarade samtliga elever kraven.
Länets lägsta andel behöriga finns i Stenbergaskolan åk 4-9 i Söderhamns kommun, 58 procent. Skolan tillhör den tiondel av skolorna i hela landet med lägst andel behöriga.
Skola | Kommun | Andel behöriga till yrkesprogram, föregående år i parentes | Genomsnittligt meritvärde | Antal elever |
---|---|---|---|---|
Sandvikens Internationella Montessoriskola | Sandviken | 100 % (≈100 %) | 283,1 | 21 |
Ede skola | Hudiksvall | ≈100 % (84 %) | 227,5 | 64 |
Vittra Gävle | Gävle | ≈100 % (100 %) | 220,3 | 16 |
Bergby Centralskola 1-9 | Gävle | ≈100 % (74 %) | 216,1 | 20 |
HamnaSkolan | Söderhamn | ≈100 % (..) | 178,8 | 14 |
Stigslunds skola | Gävle | 94 % (94 %) | 243,4 | 102 |
Friskolan Lust & Lära | Bollnäs | 94 % (≈100 %) | 243,0 | 139 |
Celsiusskolan 7-9 | Ovanåker | 93 % (75 %) | 231,0 | 88 |
Prolympia, Gävle | Gävle | 93 % (93 %) | 229,0 | 115 |
Internationella Engelska Skolan Gävle | Gävle | 91 % (89 %) | 244,1 | 200 |
Kunskapsskolan Gävle | Gävle | 90 % (87 %) | 242,0 | 83 |
Bergsjö skola | Nordanstig | 89 % (90 %) | 222,0 | 71 |
Iggesunds skola | Hudiksvall | 88 % (65 %) | 203,4 | 48 |
Sofiedalskolan | Gävle | 86 % (87 %) | 214,0 | 153 |
Läroverket | Hudiksvall | 86 % (86 %) | 212,2 | 166 |
Petreskolan | Hofors | 86 % (89 %) | 206,4 | 90 |
Lillhagsskolan | Gävle | 85 % (84 %) | 200,4 | 116 |
Östra skolan | Hudiksvall | 83 % (85 %) | 227,1 | 138 |
Vallbacksskolan | Gävle | 83 % (82 %) | 217,9 | 174 |
Stora Sätraskolan | Gävle | 82 % (68 %) | 195,9 | 72 |
Järvsö skola F-9 | Ljusdal | 81 % (77 %) | 199,3 | 48 |
Murgårdsskolan | Sandviken | 81 % (77 %) | 219,4 | 133 |
Vågbroskolan åk 4-9 | Söderhamn | 80 % (91 %) | 225,4 | 55 |
Kilafors skola F-9 | Bollnäs | 77 % (67 %) | 203,2 | 22 |
Hudikskolan 7-9 | Hudiksvall | 77 % (≈100 %) | 214,8 | 65 |
Friskolan Vintergatan | Ljusdal | 76 % (80 %) | 213,2 | 42 |
Alftaskolan 7-9 | Ovanåker | 74 % (69 %) | 192,4 | 46 |
Norrsätraskolan | Sandviken | 74 % (73 %) | 199,3 | 107 |
Stenhamreskolan 7-9 | Ljusdal | 74 % (78 %) | 199,5 | 114 |
Perslundaskolan | Ockelbo | 73 % (72 %) | 194,8 | 51 |
Björksätraskolan F-9 | Sandviken | 72 % (71 %) | 205,8 | 115 |
Hedängskolan 7-9 | Sandviken | 71 % (61 %) | 214,1 | 73 |
Arbråskolan F-9 | Bollnäs | 70 % (70 %) | 180,0 | 27 |
Alirskolan 7-9 | Bollnäs | 68 % (69 %) | 188,1 | 104 |
Norrtullskolan åk 7-9 | Söderhamn | 67 % (74 %) | 211,0 | 107 |
Nynässkolan 7-9 | Gävle | 67 % (71 %) | 197,1 | 108 |
Bergviksskolan åk 4-9 | Söderhamn | 66 % (68 %) | 197,7 | 59 |
Färila skola | Ljusdal | 62 % (61 %) | 194,7 | 37 |
Stenbergaskolan åk 4-9 | Söderhamn | 58 % (78 %) | 189,3 | 43 |
Tranmursskolan GKS | Gävle | .. (..) | 200,8 | 10 |
Magelungens grundskola Gävle | Gävle | .. (..) | 100,2 | 11 |
Hosiannaskolan | Nordanstig | .. (..) | .. | .. |
Delsbo waldorfskola | Hudiksvall | .. (..) | .. | .. |
Edenskolan | Bollnäs | .. (–) | .. | .. |
Los skola | Ljusdal | .. (..) | .. | .. |
För att vara behörig till gymnasieskolans yrkesprogram krävs godkända betyg i åtta ämnen. För högskoleförberedande program krävs godkända betyg i tolv ämnen – och dessutom finns tre olika behörighetskrav beroende på vilket program det avser.
I riket som helhet låg andelen elever i nian som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram på 85 procent – ungefär på samma nivå som året innan. Andelen var högre bland flickor (86 procent) än bland pojkar (85 procent). Den var också högre bland elever med svensk bakgrund än med utländsk bakgrund (elever födda utomlands samt elever födda i Sverige med båda föräldrarna födda utomlands). Men störst betydelse för resultaten har föräldrarnas utbildningsbakgrund, konstaterar Skolverket. Det är ett mönster som återfinns i internationella studier.