Andelen niondeklassare som blev behöriga för gymnasiet minskade i Region Gotland i fjol. Men på Orionskolan klarade samtliga elever kraven. Här är hela listan – skola för skola.
84 procent av eleverna som gick ut nian på någon av de tolv högstadieskolorna i Region Gotland i våras var behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Det är en lägre andel än bland dem som gick ur nian våren 2022 (88 procent).
På Orionskolan nådde alla elva elever gymnasiebehörighet.
På Solklintsskolan var motsvarande siffra 67 procent, vilket är den lägsta andelen på Gotland.
Gotlands kommun tillhör den tiondel av kommunerna med störst skillnad mellan skolor med högst respektive lägst andel behöriga.
Skola | Andel behöriga till yrkesprogram, föregående år i parentes | Genomsnittligt meritvärde | Typ | Antal elever |
---|---|---|---|---|
Orionskolan | 100 % (≈100 %) | 241,8 | Enskild | 11 |
Innovitaskolan Visby | ≈100 % (100 %) | 245,7 | Enskild | 52 |
Högbyskolan | 92 % (88 %) | 232,0 | Kommunal | 60 |
Solbergaskolan | 89 % (89 %) | 227,7 | Kommunal | 191 |
Romaskolan | 83 % (≈100 %) | 218,1 | Kommunal | 46 |
Guteskolan, grundskola | 82 % (≈100 %) | 186,6 | Enskild | 38 |
Södervärnsskolan | 79 % (85 %) | 204,6 | Kommunal | 150 |
Klinteskolan | 78 % (67 %) | 212,5 | Kommunal | 23 |
Solklintsskolan | 67 % (≈100 %) | 180,6 | Kommunal | 36 |
Solberga resursskola 4-9 | .. (.) | .. | Kommunal | .. |
Fårösundsskolan | .. (≈100 %) | .. | Kommunal | .. |
Lövsta resursskola | . (–) | .. | Kommunal | .. |
För att vara behörig till gymnasieskolans yrkesprogram krävs godkända betyg i åtta ämnen. För högskoleförberedande program krävs godkända betyg i tolv ämnen – och dessutom finns tre olika behörighetskrav beroende på vilket program det avser.
I riket som helhet låg andelen elever i nian som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram på 85 procent – ungefär på samma nivå som året innan. Andelen var högre bland flickor (86 procent) än bland pojkar (85 procent). Den var också högre bland elever med svensk bakgrund än med utländsk bakgrund (elever födda utomlands samt elever födda i Sverige med båda föräldrarna födda utomlands). Men störst betydelse för resultaten har föräldrarnas utbildningsbakgrund, konstaterar Skolverket. Det är ett mönster som återfinns i internationella studier.