Generös betygsättning i Boden – stora skillnader mellan svenska skolor

Bodens kommun Skola
Skolkorridor

Betygsättningen i svenska gymnasieskolor är inte likvärdig, och nu ska regeringen utreda hur den ska bli mer rättvis. Bodenskolorna är generösare med betygen i sex fall av sju.

Forskare och skolmyndigheter har återkommande konstaterat att det finns stora brister i likvärdighet när det gäller betygsättning i Sverige. Ett betyg kan betyda något i den ena skolan och något annat i en annan – vilket gör att elever från olika gymnasieskolor får olika förutsättningar att komma in på högskoleutbildningar eller att klara gymnasieexamen.

I höstas kom Riksrevisionen fram till att de insatser som hittills gjorts inte gett önskat resultat och på deras rekommendation har nu regeringen beslutat att utreda hur betygssättningen kan bli mer rättvis.

– Om betygen inte rättvisande speglar elevers kunskaper kan det leda till negativa konsekvenser både för individ och samhälle. Det är därför viktigt att åtgärda de brister i systemet som synliggörs, sa skolminister Lotta Edholm (L) i ett pressmeddelande när utredningen presenterades.

Ett av få sätt att undersöka likvärdig betygssättning är att jämföra betyget på nationella provet och på betyget i hela kursen, vilket Skolverket gör varje år. Utifrån siffrorna går det inte att säga om eleverna har fått för höga eller låga betyg: det finns inga statliga regler för hur stor avvikelsen mellan prov- och kursresultat får vara och lärare kan göra bedömningen att elever nått kunskapsmålen även om de hade lägre betyg på provet.

Däremot går det att jämföra skolorna med andra skolor med liknande resultat på de nationella proven – och på så sätt se om en skola är mer eller mindre generös i sin betygssättning.

Generösa betyg i sex kurser i Boden

Newsworthy har analyserat skillnaden mellan provresultat och betyg i sju kurser vid tre gymnasieenheter i Boden från vårterminen 2022. För varje kurs och varje skola har vi jämfört andelen elever som fått ett högre betyg på kursen som helhet än på nationella provet med andra skolor som har ungefär samma provresultat. I sex av de här kurserna var betygsättningen generösare än på i liknande skolor. I en var betygsättningen restriktivare.

Kursbetyg jämfört med resultat på nationella prov
SkolaMycket restriktivareRestriktivareRunt medelGenerösareMycket generösareEj jämförbara
Björknäsgymnasiet Enhet 111
Björknäsgymnasiet Enhet 211
Björknäsgymnasiet Enhet 33
* Newsworthy jämför här med skolor med ungefär samma medelbetyg på det nationella provet. Vi redovisar bara skolor där vi har jämförelsetal i minst ett ämne i den här tabellen. Skolor som räknas som ”mycket generösare” tillhör den tiondel av de jämförda skolorna där störst andel elever som fått ett högre betyg på kursen än på provet. Mycket restriktivare tillhör den tiondel där lägst andel elever fått högre betyg på kursen än på provet.

Björknäsgymnasiet Enhet 3 är en av skolorna i Boden som satte generösare betyg i alla jämförda kurser, i skolans fall tre stycken. I till exempel matematik 3c fick 36 procent av eleverna ett högre betyg på kursen än på nationella provet under vårterminen 2022. På de 42 andra skolor i landet som hade ungefär samma resultat på nationella provet var det i snitt 18 procent som fick ett högre betyg på kursen än på provet och Björknäsgymnasiet Enhet 3 tillhör de skolor i jämförelsen som var mer generösa. På Björknäsgymnasiet Enhet 1 var man samtidigt mer restriktiv än jämförda skolor i en kurs och generösare i en.

Kurserna där högst andel fått högre betyg på kursen än på provet
SkolaKursAndel som fått högre betygI förhållande till liknande skolor*
Björknäsgymnasiet Enhet 1Svenska 168 %Mycket generösare
Björknäsgymnasiet Enhet 3Matematik 1A63 %Generösare
Björknäsgymnasiet Enhet 3Svenska 156 %Generösare
Björknäsgymnasiet Enhet 2Engelska 648 %Mycket generösare
Björknäsgymnasiet Enhet 2Svenska 340 %Generösare
Björknäsgymnasiet Enhet 3Matematik 3C36 %Generösare
Björknäsgymnasiet Enhet 1Matematik 1A29 %Restriktivare
* Newsworthy jämför här med skolor med ungefär samma medelbetyg på det nationella provet. Saknas uppgift så saknas jämförelsetal för alla eller en del av eleverna. Skolor som räknas som ”mycket generösare” tillhör den tiondel där störst andel elever som fått ett högre betyg på kursen än på provet. Källa: Skolverket

Större avvikelse i friskolor

Skolornas avvikelser ändras ofta från år till år och från ämne till ämne. Generellt är det vanligare med högre kursbetyg i relation till provresultaten i friskolor. I Boden gick dock samtliga jämförda elever på kommunal skola. Enligt Skolverket är det också vanligare med generösare rättning av de nationella proven i friskolor, vilket kan innebära att skillnaden mellan kommunala och enskilda huvudmän kan vara ännu större i verkligheten.

Samtidigt är skillnaderna mellan olika friskolor och olika kommunala skolor stor. Det finns friskolor som är mycket restriktiva och kommunala som är generösa och skillnaderna mellan de olika skoltyperna kan förklara en liten del av skillnaderna i betygssättning i relation till provresultaten, skriver Skolverket. De pekar också på att det förekommer relativ betygssättning, att betygen sätts i relation till klasskamraterna. Ju högre prestationsnivå i undervisningsgruppen desto mer restriktivare betygssättning.

Andel som fått högre betyg på kursen än på nationella provet – skola för skola
SkolaTypEngelska 5Engelska 6Svenska 1Svenska 3Matematik 1AMatematik 1BMatematik 2BMatematik 3BMatematik 3CMatematik 4
Björknäsgymnasiet Enhet 1Kommunal6829
Björknäsgymnasiet Enhet 2Kommunal4840
Björknäsgymnasiet Enhet 3Kommunal566336
– innebär att Skolverket har uppgift om provbetyg och kursbetyg från färre än 10 elever. De har därför maskats av verket. Källa: Skolverket

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.