Fortsätter utsläppen i Botkyrka på samma sätt som de senaste åren når kommunen inte målet i Parisavtalet. Koldioxidbudgeten spricker 2025, enligt beräkningar från Klimatkollen.
LÄS MER: Härifrån kommer utsläppen i Botkyrka kommun
2020 släppes 90 926 ton koldioxid ut i Botkyrka kommun, enligt nya siffror från SMHI. Det är en minskning med 9 procent jämfört med året innan. I hela riket minskade utsläppen med nio procent under 2020. En del av det är förstås kopplat till pandemin, när de preliminära siffrorna för hela landet 2021 presenterades i mitten av juni noterades en åter en ökning – även om utsläppen fortfarande var lägre än 2019.

För att klara Parisavtalets mål på en temperaturökning väl under 2 grader, med sikte på 1,5 grad, behöver koldioxidutsläppen begränsas. Och för Sveriges del – har forskare vid Uppsala Universitet räknat ut – finns inte mer än 170 miljoner ton kvar om man ska hålla sin del av en budget som med 50 procents sannolikhet kan klara 1,5 grader. Med nuvarande utsläppstakt spräcks budgeten om tre år och utsläppen skulle behöva minska med 21 procent årligen.
Uppsalaforskarnas koldioxidbudget har i sin tur delats upp kommun för kommun av föreningen Klimatbyrån som i samarbete med företaget Climate View och flera miljöorganisationer driver Klimatkollen.se.
Utsläppen i Botkyrka behöver minska med 22 procent årligen
Botkyrka är en av 273 kommuner i landet som enligt Klimatkollen inte ser ut att klara sin del av Parisavtalet, baserat på utvecklingen de senaste fem åren.
Utsläppen i Botkyrka har minskat de senaste fem åren – enligt Klimatkollens beräkningar behöver de nu minska med 22 procent årligen. I Stockholms län är det fyra kommuner som ser ut att klara budgeten. Kommun CO2-utsläpp 2020 Procentuell minskning för att klara CO2-budgeten Kan klara budgeten i nuvarande tempo Botkyrka 90 926 22 % 🔴 Danderyd 33 214 19 % 🟢 Ekerö 39 432 22 % 🔴 Haninge 114 148 23 % 🔴 Huddinge 107 863 22 % 🔴 Järfälla 74 718 24 % 🔴 Lidingö 26 902 28 % 🔴 Nacka 91 054 23 % 🔴 Norrtälje 149 744 23 % 🔴 Nykvarn 38 557 23 % 🔴 Nynäshamn 189 524 20 % 🔴 Salem 36 867 24 % 🔴 Sigtuna 297 660 25 % 🔴 Sollentuna 114 365 20 % 🟢 Solna 103 078 20 % 🟢 Stockholm 1 003 534 15 % 🟢 Sundbyberg 18 443 23 % 🔴 Södertälje 270 697 21 % 🔴 Tyresö 18 897 21 % 🔴 Täby 77 761 23 % 🔴 Upplands Väsby 62 874 22 % 🔴 Upplands-Bro 172 287 62 % 🔴 Vallentuna 59 429 23 % 🔴 Vaxholm 16 798 23 % 🔴 Värmdö 85 399 24 % 🔴 Österåker 66 791 24 % 🔴
Sveriges klimatmål är formulerade på ett annat sätt och det finns ingen antagen nationell budget. Men däremot har flera kommuner och regioner på eget initiativ tagit fram lokala koldioxidbudgetar, baserade på Uppsalaforskarnas beräkningar.
– Det är ett första steg att informera sig om utmaningen. Många kommuner har höga ambitioner och det är en bra information till medborgarna och företag som man arbetar med. I nästa steg behöver man göra en konkret plan utifrån budgeten, en plan som man förstås måste revideras kontinuerligt, säger Martin Wetterstedt, forskare vid Uppsala Universitet, som också bland annat jobbar med Uppsalas och Enköpings Viable Cities-program.
– Det handlar om att man har med sig det här när man planerar nya stadsdelar, kollektivtrafik och vägbyggen. Man kan ställa krav när man upphandlar. Sedan finns det sådant som kommunerna inte har rådighet över, som lokala industriers utsläpp, men här kan kommunen finnas med som spindeln i nätet. Ofta har kommunerna bra kontaktytor med näringslivet.
Ola Spännar, som tidigare var kommunikationschef för Centerpartiet, har tillsammans med Frida Berry Eklund tagit initiativet till Klimatkollen. Han upplever att det blivit en lokal diskussion på sina håll efter att de presenterade hur kommunernas utsläpp står sig jämfört med lokala koldioxidbudgetar – då baserade på 2019 års siffror – tidigare i år.
– Man får en diskussion om vilka som är de stora utsläppskällorna, och vad vi kan göra åt det. Varje kommun har olika förutsättningar, men genom att följa det här kan man se hur det går utifrån just sin kommuns förutsättningar. Det blir lite som handikapp i golf, säger han.
– Det handlar om att inte nöja sig med vad Kina eller nån annan borde göra utan vad som gäller konkret här.