Coronapandemin gjorde att allt fler personer tvingades vänta länge på operation. Även i Södermanlands län är det fler än vanligt som tvingas vänta länge på vård.
Coronapandemin satte press på sjukvården. I skuggan av den akuta covidvården blev operationsköerna allt längre.
Under juli fick 40 procent av alla patienter vänta längre än 90 dagar på operation i Södermanland. Det är fler än en typisk julimånad (snittet för de fem åren före pandemin låg på 30 procent). Gapet har dessutom växt jämfört med månaden innan.
I praktiken innebär det att 1 751 av de 4 387 patienter som under månaden väntade på operation i Södermanland tvingades vänta lägre än vårdgarantin ger dem rätt till.
Enligt vårdgarantin ska du inte behöva vänta mer än 90 dagar på den behandling eller operation som ordinerats av specialistläkare.

Ökning av för långa väntetider i nästan hela landet
SKR:s väntetidsstatistik sträcker sig till och med juli. Andelen patienter som tvingades vänta längre än vårdgarantin ger dem rätt till var då högre än vanligt i 20 av landets 21 regioner.
Östergötland var den region som låg mest över sin normalnivå i juli.

Stora skillnader mellan olika typer av vård
Sammanlagt väntade 4 387 patienter på operation i Södermanlands län under juli månad.
Skillnaden mot normalläget är störst inom urologi. Här tvingades 57 procent av patienterna vänta längre än 90 dagar i oktober (+23 procentenheter jämfört med ett vanligt år).
Samtidigt ligger andra vårdtyper, som öron-näsa-hals, på en lägre nivå än ett vanligt år före pandemin (9 procent nu, jämfört med 16 procent tidigare).
Tabellen nedan visar siffrorna nedbrutna för varje vårdtyp i regionen (för vårdtyper med minst 20 fall per månad).Vårdtyp Andel som behövde väntade över 90 dagar Motsvarande historiskt snitt för juli 2015-2019 Antal patienter Urologi 57 % 33 % ▲ 125 Kirurgi 46 % 26 % ▲ 849 Ögonsjukvård 39 % 45 % ▼ 605 Handkirurgi 28 % 6 % ▲ 139 Gynekologi 18 % 14 % ▲ 50 Öron-näsa-hals 9 % 16 % ▼ 289
Det är dock stor skillnad på hur många personer som väntar inom varje vårdtyp.
