Det svenska flygandet fortsatte öka i maj, pådrivet inte minst av fler utrikesresor från Stockholm och Göteborg. Både antalet avgångar och antalet passagerare ökade, och ökningen var större än vad som förklaras av säsongseffekter. Det visar ny statistik från Transportstyrelsen.
Totalt landade knappt 16 000 flyg på svenska flygplatser förra månaden. Därmed är flygandet nu uppe på omkring 70 procent av vad som varit väntat utan pandeminedgången, om de senaste årens sakta nedåtgående trafiktrend hade stått sig. Även i Kalmar län ökade flygtrafiken. I maj landade 129 reguljär- eller charterflyg på Kalmar flygplats, jämfört med 105 månaden innan, och därutöver ett taxiflyg.
Därmed blev maj månaden med mest trafik på Kalmarflygplatserna sedan pandemins utbrott. Totalt reste omkring 12 900 passagerare till och från flygplatserna i länet.
Flygstoppet efter Rysslands invasion av Ukraina har inte haft någon synbar effekt på siffrorna. I fjolårets destinationsstatistik från landets statligt ägda flygplatser stod Ryssland för mindre än en halv procent av utrikesresorna.

All reguljärtrafik i länet gick förra månaden till Kalmar flygplats; Oskarshamns flygplats används sedan 2018 bara för privattrafik.
Flygplats | Landningar i maj | Samma månad 2020 | Förväntat antal utan pandemi (ca) |
---|---|---|---|
Kalmar flygplats | 129 | 22 | 200 |
Oskarshamns flygplats | 0 | 0 | — |
16 procent av landningarna på flygplatserna förra månaden utgjordes av utrikesflyg (21 flighter). Det är betydligt större andel än under majmånaderna närmast före pandemin, då motsvarande siffra varit omkring åtta procent. Redan de senaste åren före pandemin minskade inrikestrafiken snabbare än utrikestrafiken, och en viss ökning av utrikestrafikens andel förklaras alltså av den bakomliggande trenden.
Mellan covidutbrottet i Sverige i mars 2020 och slutet av maj 2022 landade totalt 1 457 flyg på Kalmar flygplats och Oskarshamns flygplats. Det är omkring 1 000 färre än vad som varit väntat utan pandemi, om tidigare trender i passagerartrafiken hade stått sig.1