Så utvecklades flygandet i Västernorrland
Västernorrlands län | Flygtrafik |
I april ökade flygtrafiken på svenska flygplatser, jämfört med månaden innan, för andra månaden i rad. Både antalet avgångar och antalet passagerare ökade, och ökningen var större än vad som förklaras av säsongseffekter. Det visar ny statistik från Transportstyrelsen.
Totalt landade knappt 14 000 flyg på svenska flygplatser förra månaden. Det är omkring två tredjedelar av vad som varit väntat utan pandemi, men alltså en ökning jämfört med månaden innan. Även i Västernorrlands län ökade flygtrafiken. I april landade 126 reguljär- eller charterflyg i Västernorrland, jämfört med 120 månaden innan, och därutöver sju taxiflyg.
Det är 47 procent fler flyg än under samma månad förra året, men fortfarande färre än före pandemin. Totalt reste omkring 4 100 passagerare till och från flygplatserna i länet.
Flygstoppet efter Rysslands invasion av Ukraina har inte haft någon synbar effekt på siffrorna. I fjolårets destinationsstatistik från landets statligt ägda flygplatser stod Ryssland för mindre än en halv procent av utrikesresorna.

Mest reguljärtrafik i länet hade Sundsvall−Timrå flygplats, med 66 landningar i april. Det är fortfarande en bit under för-pandeminivån. På Örnsköldsviks flygplats upphörde reguljärtrafiken i månadsskiftet januari/februari, då flygbolaget Air Leap Aviation ställde in sin verksamhet där och begärde rekonstruktion.
Flygplats | Landningar i april | Samma månad 2020 | Förväntat antal utan pandemi (ca) |
---|---|---|---|
Sundsvall−Timrå flygplats | 66 | 37 | 400 |
Kramfors−Sollefteå flygplats | 59 | 24 | 40 |
Örnsköldsviks flygplats | 1 | 25 | 200 |
I stort sett all reguljär trafik på flygplatserna gick inrikes förra månaden (med en utrikeslandning). Så har det sett ut även aprilmånaderna närmast före pandemin.
Mellan covidutbrottet i Sverige i mars 2020 och slutet av april 2022 landade totalt 2 530 flyg på Kramfors−Sollefteå flygplats, Midlanda och Örnsköldsviks flygplats. Det är omkring 3 000 färre än vad som varit väntat utan pandemi, om tidigare trender i passagerartrafiken hade stått sig.1