Fler flyg i Västernorrland i mars
Västernorrlands län | Flygtrafik |
I mars ökade flygtrafiken på svenska flygplatser igen, jämfört med månaden innan. Ökningen är delvis en säsongseffekt – normalt sker fler flygningar i mars än i februari – men i vissa delar av landet är ökningen större än så. Det visar ny statistik från Transportstyrelsen.
Totalt landade omkring 11 500 flyg på svenska flygplatser förra månaden. Det är omkring hälften av vad som varit väntat utan pandemi, men alltså en ökning jämfört med månaden innan. Även i Västernorrlands län ökade flygtrafiken. I mars landade 120 reguljär- eller charterflyg i Västernorrland, jämfört med 64 månaden innan, och därutöver åtta taxiflyg.
Mars är normalt en månad då Västernorrlandsflygplatserna har relativt mycket trafik. I år var den dock bara en fjärdedel av det väntade för månaden. Totalt reste omkring 2 700 passagerare till och från flygplatserna i länet.
Flygstoppet efter Rysslands invasion av Ukraina har inte haft någon synbar effekt på siffrorna. I fjolårets destinationsstatistik från landets statligt ägda flygplatser stod Ryssland för mindre än en halv procent av utrikesresorna.

På länets just nu mest trafikerade flygplats, Kramfors−Sollefteå flygplats landade i mars 68 flyg. På Örnsköldsviks flygplats upphörde reguljärtrafiken i månadsskiftet januari/februari, då flygbolaget Air Leap Aviation ställde in sin verksamhet där och begärde rekonstruktion.
Flygplats | Landningar i mars | Samma månad 2020 | Förväntat antal utan pandemi (ca) |
---|---|---|---|
Kramfors−Sollefteå flygplats | 68 | 25 | 40 |
Sundsvall−Timrå flygplats | 50 | 49 | 300 |
Örnsköldsviks flygplats | 2 | 26 | 100 |
I stort sett all reguljär trafik på flygplatserna gick inrikes förra månaden (med två utrikeslandningar). Så har det sett ut även marsmånaderna närmast före pandemin.
Mellan covidutbrottet i Sverige i mars 2020 och slutet av mars 2022 landade totalt 2 404 flyg på Kramfors−Sollefteå flygplats, Midlanda och Örnsköldsviks flygplats. Det är omkring 3 000 färre än vad som varit väntat utan pandemi, om tidigare trender i passagerartrafiken hade stått sig.1