Stockholmsborna bland de som kör minst bil i landet

Stockholms kommun | Bränslepriser |
Bensinpriserna påverkar olika delar av landet på olika sätt
Martin Olsson, Newsworthy

Körtkortsinnehavarna i Stockholms kommun till hör dem som kör minst bil i hela landet. En ökning av bensinpriset med fem kronor per liter innebär 1 400 kronor extra per person och år. I Svalöv, däremot, ökar kostnaden med 3 400 kronor.

Drivmedelspriserna skjuter i höjden, inte minst sedan Rysslands invasion av Ukraina. För ett år sedan låg både bensin- och dieselpriserna kring 16 kronor litern och sedan krigsutbrottet har bensinen kostat över 20 kronor litern och dieseln över 22 kronor.

Bensin- och dieselpriserna per dag sedan januari 2021

Hur priset påverkar konsumenten beror förstås på hur vilken bil man har, vilket drivmedel man använder och hur mycket man kör. Och hur mycket man kör skiljer sig åt över landet.

I Stockholms kommun finns ungefär 215 500 privatägda personbilar, som under 2020 körde 215,6 miljoner mil. Utslaget på de 553 600 körkortsinnehavarna i kommunen är det 390 mil per år och person i snitt, vilket är en av de kortaste sträckorna i landet.

Om man tänker sig att genomsnittschauffören kör en bensinbil som drar 0,7 liter bränsle per mil innebär ett bensinpris på 19 kronor litern en total bränslekostnad på ungefär 5 200 kronor per år. Ett fem kronor högre bensinpris innebär att årskostnaden ökar med runt 1 400 kronor.

Stockholmare kör minst

Stockholms kommun är den kommun där genomsnittschauffören kör kortaste sträckan i landet. I Stockholm är motsvarande körsträcka 390 mil per körkortsinnehavare – vilket är kortast i landet. Längst körsträcka per körkort gjordes i Svalöv, 980 mil per körkort.

I vårt räkneexempel, där priset ökar med fem kronor, innebär det att kostnaden ökar med 3 400 kronor per körkortsinnehavare i Svalöv.

Sätter man körsträckorna i relation till antalet personbilar i kommunen är skillnaderna inte så dramatiska. De flesta kommuner ligger i närheten av 1 000 mil per bil. Men räknar vi däremot körsträcka per körkortsinnehavare blir skillnaderna betydligt större, eftersom bilägandet ser olika ut i olika delar av landet. Det är till exempel vanligare att äga två bilar på landsbygden.

Körsträckor i Stockholms län
KommunKörsträcka per fordon (mil)Körsträcka per körkort (mil)Ökad årskostnad vid fem kronor högre bensinpris*
Nykvarn1 167838+2 900 kronor
Upplands-Bro1 162787+2 800 kronor
Vallentuna1 117781+2 700 kronor
Sigtuna1 145776+2 700 kronor
Norrtälje1 088765+2 700 kronor
Nynäshamn1 135763+2 700 kronor
Österåker1 115743+2 600 kronor
Södertälje1 103712+2 500 kronor
Upplands Väsby1 081705+2 500 kronor
Salem1 127703+2 500 kronor
Haninge1 067687+2 400 kronor
Ekerö1 050686+2 400 kronor
Botkyrka1 071676+2 400 kronor
Vaxholm1 150669+2 300 kronor
Värmdö1 093664+2 300 kronor
Järfälla1 048635+2 200 kronor
Huddinge1 018609+2 100 kronor
Täby1 043605+2 100 kronor
Tyresö1 020596+2 100 kronor
Sollentuna1 048594+2 100 kronor
Nacka1 060539+1 900 kronor
Danderyd975525+1 800 kronor
Lidingö997520+1 800 kronor
Sundbyberg1 036458+1 600 kronor
Solna1 020423+1 500 kronor
Stockholm1 001390+1 400 kronor
*) Baserat på en personbil som drar 0,7 liter bränsle per mil

Längre körsträckor på landsbygden

Det här är förstås ett grovt sätt att få en bild över hur drivmedelspriser påverkar olika delar av landet. Olika bilägare är olika beroende av bilen. Personer som bor på landsbygd är mer utsatta för ökade priser än de som bor i storstäder: De kör ofta mer, har ofta fler och större bilar som oftare drivs med diesel.

Och det finns skillnader mellan olika inkomstgrupper. Personer med högre inkomst kör oftare mer bil än personer med lägre inkomst.

– Bilanvändning korrelerar ganska nära med inkomst, i alla fall om man bortser från de som tjänar allra mest och allra minst. Ju högre inkomst gruppen har, ju större absolut belopp lägger de på bränsle, säger Roger Pyddoke, senior forskare på VTI.

De drabbas hårdast

Han har forskat på fördelningspolitiska aspekter av drivmedelspriser i flera år och bland annat tittat på hur vilka effekter höjda skatter och olika miljöincitament får.

– Sedan finns det stor spridning inom varje inkomstgrupp. I de lägre inkomstgrupperna finns det de som använder väldigt stor del av sin disponibla inkomst till bränsle, de som bosatt sig på ställen som kräver bil och som har långt till jobbet. De påverkas mest av att priserna höjs. De får det trångt i budgeten när priset går upp, säger han.

Höginkomsttagare gynnas

Eftersom det finns ett samband mellan inkomst och hur mycket bil man kör innebär det att grupper med högre inkomst betalar mer när priserna ökar – oavsett om det är på grund av politiska beslut eller händelser på världsmarknaden. Förra veckan röstade alla partier utom Miljöpartiet för en sänkt energiskatt på bensin och diesel. Och de flesta partier har förslag på ytterligare sänkningar.

– Sänker man priserna, vilket en skattesänkning gör, så gynnar man de med högre inkomster något mer. Samtidigt, för de som drabbas hårdast av höga priser – de med låga inkomster som åker mycket bil – löser det inte problemet. Kompensationen blir ganska liten jämfört med hur mycket priset ökat det senaste året, säger Roger Pyddoke.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.