Så drabbar höga bensinpriser Alingsås

Alingsås kommun | Bränslepriser |
Bensinpriserna påverkar olika delar av landet på olika sätt
Martin Olsson, Newsworthy

Det höga bensinpriset slår olika över landet. Ökar priset med fem kronor innebär det 2 500 kronor extra per år och körkortsinnehavare i Alingsås. I Stockholm kostar motsvarande höjning 1 400 kronor per person.

Drivmedelspriserna skjuter i höjden, inte minst sedan Rysslands invasion av Ukraina. För ett år sedan låg både bensin- och dieselpriserna kring 16 kronor litern och sedan krigsutbrottet har bensinen kostat över 20 kronor litern och dieseln över 22 kronor.

Bensin- och dieselpriserna per dag sedan januari 2021

Hur priset påverkar konsumenten beror förstås på hur vilken bil man har, vilket drivmedel man använder och hur mycket man kör. Och hur mycket man kör skiljer sig åt över landet.

I Alingsås finns ungefär 18 200 privatägda personbilar, som under 2020 körde 20,1 miljoner mil. Utslaget på de 28 400 körkortsinnehavarna i kommunen är det 707 mil per år och person i snitt.

Om man tänker sig att genomsnittschauffören kör en bensinbil som drar 0,7 liter bränsle per mil innebär ett bensinpris på 19 kronor litern en total bränslekostnad på ungefär 9 400 kronor per år. Ett fem kronor högre bensinpris innebär att årskostnaden ökar med runt 2 500 kronor.

Stockholmare kör minst

Längst genomsnittssträcka i Västra Götalands län kör körkortsinnehavarna i Lilla Edet, 963 mil per körkort. Längst sträcka i hela landet har invånarna i Svalöv, 980 mil per körkort.I andra änden av skalan finns Göteborg, (499 per körkort). Och i Stockholm, där genomsnittschauffören kör kortaste sträckan i landet, kör de i snitt 390 mil.

I vårt räkneexempel, där priset ökar med fem kronor, innebär det att kostnaden ökar med 3 400 kronor per körkortsinnehavare i Svalöv medan motsvarande ökning i Stockholm är 1 400.

Sätter man körsträckorna i relation till antalet personbilar i kommunen är skillnaderna inte så dramatiska. De flesta kommuner ligger i närheten av 1 000 mil per bil. Men räknar vi däremot körsträcka per körkortsinnehavare blir skillnaderna betydligt större, eftersom bilägandet ser olika ut i olika delar av landet. Det är till exempel vanligare att äga två bilar på landsbygden.

Körsträckor i Västra Götalands län
KommunKörsträcka per fordon (mil)Körsträcka per körkort (mil)Ökad årskostnad vid fem kronor högre bensinpris*
Lilla Edet1 202963+3 400 kronor
Munkedal1 141919+3 200 kronor
Orust1 139899+3 100 kronor
Tjörn1 181889+3 100 kronor
Bollebygd1 212875+3 100 kronor
Götene1 098874+3 100 kronor
Ale1 185870+3 000 kronor
Färgelanda1 125858+3 000 kronor
Karlsborg1 093852+3 000 kronor
Grästorp1 155851+3 000 kronor
Strömstad1 157851+3 000 kronor
Tranemo1 180848+3 000 kronor
Svenljunga1 154843+3 000 kronor
Tanum1 208842+2 900 kronor
Essunga1 114838+2 900 kronor
Stenungsund1 168829+2 900 kronor
Tibro1 048828+2 900 kronor
Mark1 151827+2 900 kronor
Gullspång1 058824+2 900 kronor
Tidaholm1 054823+2 900 kronor
Skara1 101822+2 900 kronor
Ulricehamn1 125819+2 900 kronor
Vara1 117814+2 800 kronor
Uddevalla1 129810+2 800 kronor
Lerum1 162810+2 800 kronor
Töreboda1 034807+2 800 kronor
Hjo1 064803+2 800 kronor
Vänersborg1 063802+2 800 kronor
Bengtsfors1 090795+2 800 kronor
Mariestad1 053787+2 800 kronor
Lysekil1 076786+2 800 kronor
Falköping1 071783+2 700 kronor
Vårgårda1 123780+2 700 kronor
Sotenäs1 093779+2 700 kronor
Mellerud1 081768+2 700 kronor
Härryda1 154767+2 700 kronor
Lidköping1 073760+2 700 kronor
Trollhättan1 067760+2 700 kronor
Herrljunga1 089760+2 700 kronor
Kungälv1 099743+2 600 kronor
Åmål1 053739+2 600 kronor
Borås1 071736+2 600 kronor
Skövde1 055734+2 600 kronor
Dals-Ed1 061731+2 600 kronor
Alingsås1 105707+2 500 kronor
Partille1 085674+2 400 kronor
Mölndal1 075641+2 200 kronor
Öckerö965605+2 100 kronor
Göteborg1 040499+1 700 kronor
*) Baserat på en personbil som drar 0,7 liter bränsle per mil

Längre körsträckor på landsbygden

Det här är förstås ett grovt sätt att få en bild över hur drivmedelspriser påverkar olika delar av landet. Olika bilägare är olika beroende av bilen. Personer som bor på landsbygd är mer utsatta för ökade priser än de som bor i storstäder: De kör ofta mer, har ofta fler och större bilar som oftare drivs med diesel.

Och det finns skillnader mellan olika inkomstgrupper. Personer med högre inkomst kör oftare mer bil än personer med lägre inkomst.

– Bilanvändning korrelerar ganska nära med inkomst, i alla fall om man bortser från de som tjänar allra mest och allra minst. Ju högre inkomst gruppen har, ju större absolut belopp lägger de på bränsle, säger Roger Pyddoke, senior forskare på VTI.

De drabbas hårdast

Han har forskat på fördelningspolitiska aspekter av drivmedelspriser i flera år och bland annat tittat på hur vilka effekter höjda skatter och olika miljöincitament får.

– Sedan finns det stor spridning inom varje inkomstgrupp. I de lägre inkomstgrupperna finns det de som använder väldigt stor del av sin disponibla inkomst till bränsle, de som bosatt sig på ställen som kräver bil och som har långt till jobbet. De påverkas mest av att priserna höjs. De får det trångt i budgeten när priset går upp, säger han.

Höginkomsttagare gynnas

Eftersom det finns ett samband mellan inkomst och hur mycket bil man kör innebär det att grupper med högre inkomst betalar mer när priserna ökar – oavsett om det är på grund av politiska beslut eller händelser på världsmarknaden. Förra veckan röstade alla partier utom Miljöpartiet för en sänkt energiskatt på bensin och diesel. Och de flesta partier har förslag på ytterligare sänkningar.

– Sänker man priserna, vilket en skattesänkning gör, så gynnar man de med högre inkomster något mer. Samtidigt, för de som drabbas hårdast av höga priser – de med låga inkomster som åker mycket bil – löser det inte problemet. Kompensationen blir ganska liten jämfört med hur mycket priset ökat det senaste året, säger Roger Pyddoke.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.