Det svenska flygandet ligger fortfarande på de lägsta nivåerna sedan första halvåret i fjol, och långt under trafiksiffrorna före pandemin. Det visar ny statistik från Transportstyrelsen.
I februari gick något färre flyg (omkring 9 000), men med något fler resenärer, än månaden innan i Sverige. Det gör att trafiken ligger kvar långt under förpandemi-nivåer, även med de senaste årens sakta minskande flygande med i beräkningen. Kalmar län var inget undantag. I februari landade 72 reguljär- eller charterflyg på Kalmar flygplats, jämfört med 87 månaden innan.
Det är fyra gånger så många som under samma månad förra året, men fortfarande färre än före pandemin. Totalt reste omkring 4 500 passagerare till och från flygplatserna i länet.
I hela landet var antalet passagerarflyg i februari hälften av det väntade för månaden, och alltså ungefär densamma som månaden innan.

All reguljärtrafik i länet gick förra månaden till Kalmar flygplats; Oskarshamns flygplats används sedan 2018 bara för privattrafik.
Flygplats | Landningar i februari | Samma månad 2020 | Förväntat antal utan pandemi (ca) |
---|---|---|---|
Kalmar flygplats | 72 | 15 | 200 |
Oskarshamns flygplats | 0 | 0 | — |
Elva procent av landningarna på flygplatserna förra månaden utgjordes av utrikesflyg (åtta flighter). Det är betydligt större andel än under februarimånaderna närmast före pandemin, då motsvarande siffra varit omkring sex procent. Redan de senaste åren före pandemin minskade inrikestrafiken snabbare än utrikestrafiken, och en viss ökning av utrikestrafikens andel förklaras alltså av den bakomliggande trenden.
Mellan covidutbrottet i Sverige i mars 2020 och slutet av februari 2022 landade totalt 1 135 flyg på Kalmar flygplats och Oskarshamns flygplats. Det är omkring 900 färre än vad som varit väntat utan pandemi, om tidigare trender i passagerartrafiken hade stått sig.1