Det svenska flygandet ligger fortfarande på de lägsta nivåerna sedan första halvåret i fjol, och långt under trafiksiffrorna före pandemin. Det visar ny statistik från Transportstyrelsen.
I februari gick något färre flyg (omkring 9 000), men med något fler resenärer, än månaden innan i Sverige. Det gör att trafiken ligger kvar långt under förpandemi-nivåer, även med de senaste årens sakta minskande flygande med i beräkningen. I Dalarnas län ser vi i stället en liten ökning. I februari landade 68 reguljär- eller charterflyg i Dalarna, jämfört med 56 månaden innan, och därutöver 28 taxiflyg.
Därmed blev februari månaden med mest trafik på Dalaflygplatserna sedan pandemins utbrott. Totalt reste omkring 7 000 passagerare till och från flygplatserna i länet. Trafiken dominerades av säsongstrafik till nyligen utbyggda Sälens flygplats.
I hela landet var antalet passagerarflyg i februari hälften av det väntade för månaden, och alltså ungefär densamma som månaden innan.

På länets just nu mest trafikerade flygplats, Sälens flygplats landade i februari 59 flyg.
Flygplats | Landningar i februari | Samma månad 2020 | Förväntat antal utan pandemi (ca) |
---|---|---|---|
Sälens flygplats | 59 | 5 | — |
Borlänge flygplats | 7 | 2 | — |
Mora−Siljan flygplats | 2 | 2 | 100 |
57 procent av landningarna på flygplatserna förra månaden utgjordes av utrikesflyg (39 flighter). Det är betydligt större andel än under februarimånaderna närmast före pandemin, då motsvarande siffra varit omkring sju procent. Den utveckling förklaras helt av säsongstrafiken till Sälen.
Mellan covidutbrottet i Sverige i mars 2020 och slutet av februari 2022 landade totalt 279 flyg på Borlänge flygplats, Mora flygplats och Sälens flygplats. Det är omkring 300 färre än vad som varit väntat utan pandemi, om tidigare trender i passagerartrafiken hade stått sig.1