Flygtrafiken i Sverige vände ner igen i januari, till de lägsta nivåerna sedan förra våren. Det visar de senaste trafiksiffrorna från Transportstyrelsen, som släpptes denna vecka.
Det svenska flygandet vände tydligt nedåt i januari – en månad som annars brukar ha mer trafik än under årsslutet. Västerbotten var inget undantag. I januari landade 534 reguljär- eller charterflyg i Västerbotten (jämfört med 621 månaden innan), och därutöver sju taxiflyg. Det är drygt dubbelt så många som under samma månad förra året, men fortfarande färre än före pandemin. Totalt reste omkring 38 700 passagerare till och från flygplatserna i länet.
I hela landet var antalet passagerarflyg i januari hälften av det väntade för månaden, och trafiken sjönk alltså jämfört med månaden innan.

På länets just nu mest trafikerade flygplats, Umeå flygplats landade i januari 321 flyg.
Flygplats | Landningar i januari | Samma månad 2020 | Förväntat antal utan pandemi (ca) |
---|---|---|---|
Umeå flygplats | 321 | 121 | 700 |
Skellefteå flygplats | 90 | 42 | 200 |
Lycksele flygplats | 67 | 46 | 60 |
Vilhelmina flygplats | 34 | 26 | 70 |
Hemavans flygplats | 22 | 13 | 30 |
I stort sett all reguljär trafik på flygplatserna gick inrikes förra månaden (med elva utrikeslandningar). Så har det sett ut även januarimånaderna närmast före pandemin.
Mellan covidutbrottet i Sverige i mars 2020 och slutet av januari 2022 landade totalt 9 009 flyg på Hemavans flygplats, Lycksele flygplats, Skellefteå flygplats, Umeå flygplats och Vilhelmina flygplats. Det är omkring 2 000 färre än vad som varit väntat utan pandemi, om tidigare trender i passagerartrafiken hade stått sig.1
- 1 De senaste fem årens trend framräknad med minstakvadratmetoden.
- Se även vår artikel i Sveriges Natur: Flygande efter pandemin, för en beräkning av var de ändrade resevanorna under pandmin betytt för klimatet.