Flygtrafiken förändrades bara marginellt under fjolårets sista månad, jämfört med månaden innan. Justerat för säsong (december brukar vara en månad med få flygningar) ökade antalet landningar vid landets flygplatser något, enligt de senaste trafiksiffrorna från Transportstyrelsen, som släpptes förra veckan. Utvecklingen ser dock olika ut i olika delar av landet.
I december landade 101 reguljär- eller charterflyg i Kalmar län och därutöver ett taxiflyg. Det är fyra gånger så många som under samma månad förra året, men fortfarande färre än före pandemin. Totalt reste omkring 6 500 passagerare till och från flygplatserna i länet.
I hela landet var antalet passagerarflyg i december mindre än två tredjedelar av det väntade för månaden.

All reguljärtrafik i länet gick förra månaden till Kalmar flygplats; Oskarshamns flygplats används sedan 2018 bara för privattrafik.
Flygplats | Landningar i december | Samma månad 2020 | Förväntat antal utan pandemi (ca) |
---|---|---|---|
Kalmar flygplats | 101 | 19 | 100 |
Oskarshamns flygplats | 0 | 0 | — |
Mellan covidutbrottet i Sverige i mars 2020 och slutet av december 2021 landade totalt 976 flyg på Kalmar flygplats och Oskarshamns flygplats. Det är omkring 3 000 färre än vad som varit väntat utan pandemi, om tidigare trender i passagerartrafiken hade stått sig.1
Nedgången i flygande är har nu varat så länge, att den ger en märkbar effekt på svenskarnas totala utsläpp av växthusgaser. Tidigare i år analyserade Newsworthy och Sveriges Natur svenskarnas minskade flygande under pandemins nio första månader, och fann då att utsläppen från svenskars flygresor under den perioden varit omkring fem miljoner ton koldioxidekvivalenter mindre än vad som kunde ha väntats utan pandemi – en minskning av flygets klimatpåverkan med drygt 80 procent.
Fotnoter
- 1 De senaste fem årens trend framräknad med minstakvadratmetoden.
- Se Sveriges Natur: Flygande efter pandemin för en beskrivning av hur vi räknat på flygets klimatpåverkan.