Flygtrafiken i landet ökar igen efter covid 19-pandemin, men upphämtningen är långsam. Under oktober gick något fler flyg än månaden innan, men forfarande färre än hälften av det normala. Det visar de senaste trafiksiffrorna från Transportstyrelsen, som släpptes förra veckan.
I oktober landade 118 reguljär- eller charterflyg i Västernorrland och därutöver 13 taxiflyg. Oktober är normalt en månad då Västernorrlandsflygplatserna har relativt mycket trafik. I år var den dock bara en tredjedel av det väntade för månaden. Totalt reste omkring 3 400 passagerare till och från flygplatserna.

Mest reguljärtrafik i länet hade Kramfors−Sollefteå flygplats, med 47 landningar i oktober.
Flygplats | Landningar i oktober | Samma månad 2020 | Förväntat antal utan pandemi (ca) |
---|---|---|---|
Kramfors−Sollefteå flygplats | 47 | 26 | 70 |
Sundsvall−Timrå flygplats | 45 | 36 | 200 |
Örnsköldsviks flygplats | 26 | 27 | 100 |
I hela landet var antalet passagerarflyg i oktober hälften av det väntade för månaden.
5 000 inställda flyg
Mellan covidutbrottet i Sverige i mars 2020 och slutet av oktober 2021 landade totalt 1 849 flyg på Kramfors−Sollefteå flygplats, Midlanda och Örnsköldsviks flygplats. Det är omkring 5 000 färre än vad som varit väntat utan pandemi, om tidigare trender i passagerartrafiken hade stått sig.1
Nedgången i flygande är har nu varat så länge, att den ger en märkbar effekt på svenskarnas totala utsläpp av växthusgaser. Tidigare i år analyserade Newsworthy och Sveriges Natur svenskarnas minskade flygande under pandemins nio första månader, och fann då att utsläppen från svenskars flygresor under den perioden varit omkring fem miljoner ton koldioxidekvivalenter mindre än vad som kunde ha väntats utan pandemi – en minskning av flygets klimatpåverkan med drygt 80 procent.
Fotnoter
- 1 De senaste fem årens trend framräknad med minstakvadratmetoden.
- Se Sveriges Natur: Flygande efter pandemin för en beskrivning av hur vi räknat på flygets klimatpåverkan.