Flygtrafiken i Västerbotten ökar igen efter covid 19-pandemin, men upphämtningen är långsam. Under oktober gick något fler flyg än månaden innan, men forfarande färre än hälften av det normala. Det visar de senaste trafiksiffrorna från Transportstyrelsen, som släpptes förra veckan.
I oktober landade 607 reguljär- eller charterflyg i Västerbotten och därutöver tolv taxiflyg. Totalt reste omkring 68 700 passagerare till och från flygplatserna.

På länets största flygplats, Umeå flygplats landade i oktober 390 flyg.
Flygplats | Landningar i oktober | Samma månad 2020 | Förväntat antal utan pandemi (ca) |
---|---|---|---|
Umeå flygplats | 390 | 215 | 700 |
Skellefteå flygplats | 102 | 70 | 200 |
Lycksele flygplats | 63 | 52 | 70 |
Vilhelmina flygplats | 28 | 26 | 40 |
Hemavans flygplats | 24 | 17 | 30 |
I hela landet var antalet passagerarflyg i oktober hälften av det väntade för månaden.
10 000 inställda flyg
Mellan covidutbrottet i Sverige i mars 2020 och slutet av oktober 2021 landade totalt 7 225 flyg på Hemavans flygplats, Lycksele flygplats, Skellefteå flygplats, Umeå flygplats och Vilhelmina flygplats. Det är omkring 10 000 färre än vad som varit väntat utan pandemi, om tidigare trender i passagerartrafiken hade stått sig.1
Nedgången i flygande är har nu varat så länge, att den ger en märkbar effekt på svenskarnas totala utsläpp av växthusgaser. Tidigare i år analyserade Newsworthy och Sveriges Natur svenskarnas minskade flygande under pandemins nio första månader, och fann då att utsläppen från svenskars flygresor under den perioden varit omkring fem miljoner ton koldioxidekvivalenter mindre än vad som kunde ha väntats utan pandemi – en minskning av flygets klimatpåverkan med drygt 80 procent.
Fotnoter
- 1 De senaste fem årens trend framräknad med minstakvadratmetoden.
- Se Sveriges Natur: Flygande efter pandemin för en beskrivning av hur vi räknat på flygets klimatpåverkan.