Flygtrafiken i Värmland har börjat öka igen, efter pandemikollapsen. Fortfarande är flygandet dock på betydligt lägre nivå än vad som var normalt för årstiden under åren närmast före pandmins utbrott. Det visar de senaste trafiksiffrorna från Transportstyrelsen, som släpptes denna vecka.
I september landade 62 reguljär- eller charterflyg i Värmland och därutöver sex taxiflyg. September var därmed en av månaderna med mest trafik på flygplatserna sedan pandemins utbrott. Totalt reste omkring 200 passagerare till och från flygplatserna.

Mest reguljärtrafik i länet hade Hagfors flygplats, med 34 landningar i september.
Flygplats | Landningar i september | Samma månad 2020 | Förväntat antal utan pandemi (ca) |
---|---|---|---|
Hagfors flygplats | 34 | 0 | 70 |
Torsby flygplats | 24 | 0 | 50 |
Karlstads flygplats | 4 | 5 | 100 |
I hela landet var antalet passagerarflyg i september hälften av det väntade för månaden, en liten uppgång sedan augusti. Antalet flygresenärer i hela landet sjönk något mot månaden innan.
3 000 inställda flyg
Mellan covidutbrottet i Sverige i mars 2020 och slutet av september 2021 landade totalt 323 flyg på Hagfors flygplats, Karlstads flygplats och Fryklanda. Det är omkring 3 000 färre än vad som varit väntat utan pandemi, om tidigare trender i passagerartrafiken hade stått sig.1
Nedgången i flygande är har nu varat så länge, att den ger en märkbar effekt på svenskarnas totala utsläpp av växthusgaser. Tidigare i år analyserade Newsworthy och Sveriges Natur svenskarnas minskade flygande under pandemins nio första månader, och fann då att utsläppen från svenskars flygresor under den perioden varit omkring fem miljoner ton koldioxidekvivalenter mindre än vad som kunde ha väntats utan pandemi – en minskning av flygets klimatpåverkan med drygt 80 procent.
Fotnoter
- 1 De senaste fem årens trend framräknad med minstakvadratmetoden.
- Se Sveriges Natur: Flygande efter pandemin för en beskrivning av hur vi räknat på flygets klimatpåverkan.